woensdag 20 juli 2016

lijstje 12



Alexander vulde een vragenlijstje over boeken van de Humo in en vroeg aan mij om dat ook te doen. Ik houd niet van dergelijke lijstjes, maar omdat Alexander mijn neef is, heb ik het toch gedaan.

In welk boek bent u tegenwoordig bezig?
Verre jaren van Konstantin Paustovskij.

Waar leest u het liefst?
Aan mijn studeertafel.

Met welke auteur zou u een avondje uit willen?
Pjeroo Roobjee.

Met welk romanpersonage ziet u een onenightstand wel zitten?
Geen idee. Geen goed idee ook.

Wat is uw favoriete gedicht en waarom?
‘De sigarenwinkel’ van Fernando Pessoa. Omdat ik het graag luidop lees.

Welk boek hebt u het vaakst cadeau gedaan?
De citroentafel van Julian Barnes. Dat lag eens in DeSlegte. Ik kocht één exemplaar en las het meteen uit en vond het zo goed dat ik terugkeerde naar de winkel en het hele restant kocht, nog een exemplaar of vijf.

Wat is volgens u het ideale vakantieboek?
Op zoek naar de verloren tijd van Proust, daar ben ik al heel wat zomers mee bezig.

Hebt u een favoriete thriller?
Ik lees geen thrillers. Niet omdat ik daar iets tegen heb, maar omdat een mens moet kiezen.

Welk non-fictieboek zou iedereen gelezen moeten hebben?
Het eerste uitstekende non-fictieboek dat in mij opkomt is De ontdekking van Frankrijk van Graham Robb – en dat zou iedereen die van dat land houdt moeten gelezen hebben.

Welk kunst- of kijkboek kampeert er op uw koffietafel?
Ik heb geen koffietafel.

Wat is het laatste boek dat u tranen van ontroering heeft bezorgd?
Tranen is veel gezegd, maar Alsof het voorbij is van Julian Barnes heeft me wel ontroerd, ja.

Wat is het laatste boek dat u tranen van het lachen bezorgd heeft?
Idem voor wat betreft de tranen: Brieven uit Genua van Ilja Leonard Pfeijffer.

Welk boek zou u meteen (her)lezen als u een week leestijd cadeau krijgt?
Een boek dat ik zal blijven herlezen tot het uit elkaar valt - of ik - is Austerlitz van W.G. Sebald.

Van welk boek vindt u de film beter?
De resten van de dag van Kasua Ishiguro. Oorspronkelijke titel, ook van de film: Remains Of The Day (James Ivory, 1993).

Welk boek of oeuvre vindt u zwaar overschat?
Erwin Mortier. Herman Koch. En Het smelt natuurlijk.

Welk boek of oeuvre vindt u zwaar onderschat?
De dagboeken van Leonard Nolens kunnen de vergelijking met om het even welke internationale dagboekauteur die ik ken meer dan doorstaan.

Wie verdient volgens u de volgende Nobelprijs Literatuur?
Ik denk dat Javier Marías hem binnenkort wel eens krijgt.

Welk romaneinde had u liever anders gehad?
Boekeindes onthoud ik niet goed. Ik blijf dus het antwoord schuldig.