Nog geen uur nadat duidelijk was geworden dat het avontuur
van de Rode Duivels op het Europees Kampioenschap in Frankrijk was geëindigd in
de kwartfinale tegen Wales, stuurde Christiaan Janssens, een ‘sales &
marketing director’ uit Zoersel, egyptomaan in zijn allicht schaarse vrije
uurtjes alsook ‘arrondissementeel bestuurslid voor de N-VA’ in Turnhout, via
Facebook een cartoon van André Nollet de wereld in. De tekening stemt mij
droevig. Ik deel de tekening op Facebook en schrijf erbij: ‘Ziehier het land
waarin wij leven.’
© André Nollet |
En ik begin te denken over mijn aanhorigheid: ben ik
Vlaming?, ben ik Belg?, ben ik Europeaan? Maar ik denk ook aan de hakbijl die
nog maar net vandaag de cultuursector heeft getroffen (terwijl er een veelvoud
van wat daar wordt bespaard wordt geïnvesteerd in bombardeertuigen). Het is een
publiek geheim dat de cultuursector en zeker de artiesten daarin meer dan in
andere beroepscategorieën links georiënteerd en wellicht zelfs in hoge mate de
Nieuw-Vlaamse Alliantie ongunstig gezind is. Het laat zich raden dat
besparingen die, ondanks het feit dat de Vlaamse minister van Cultuur een
liberaal is, ongetwijfeld in aanzienlijke mate door de N-VA worden aangestuurd,
niet bepaald veel mededogen met die ‘linkse’ culturele sector zullen hebben. Op
die manier bekeken zijn de ferme besparingen, samen met bijvoorbeeld de
infiltratie van flaminganten in Belgische en Vlaamse structuren en in tal van
raden van bestuur van bedrijven en instellingen, niets anders dan de zoveelste
stap in wat ik steeds meer geneigd ben een stille staatsgreep te noemen. De
verstoring van het evenwicht is in elk geval drastischer dan wat zij zullen stellen:
dat zij niets anders doen dan datgene waartoe de kiezer hen heeft gemandateerd.
Vandaag zegt de Vlaamse komiek Urbanus in een
dubbelinterview met de burgemeester van Antwerpen dat hoe meer zijn confraters
anti-N-VA zijn hoe meer hij geneigd is de N-VA te verdedigen. Vond de
burgemeester uitgerekend op bijltjesdag geen ándere cultuurcoryfee om zijn
mening over kunst en cultuur de wereld in te sturen?
Maar goed, die cartoon. André Nollet, eredocent van de Karel
de Grote-Hogeschool in Antwerpen, tekent ‘actualiteitscartoons’ voor Het Laatste Nieuws en ’t Pallieterke. Op zijn tot eind 2012
aangevulde website kan iedereen zich vergewissen van zijn artistiek niveau.
Het is niet omdat de strekking van de ‘Nu is ’t aan ons’-cartoon
niet de mijne is dat hij mij zo triestig maakt, en natuurlijk ook niet omdat ik
treur om het verlies van de nationale voetbalploeg. Het is omdat hij zo slecht
is. Slecht getekend, maar ook helemaal niet grappig. We zien een flamingant
die, na een tijdje de Rode Duivels-gekte te hebben gedoogd en er waarschijnlijk
zelfs aan te hebben deelgenomen, het in zijn ogen opgeklopte en nu in puin
gevallen belgicisme achter zich laat en terugkeert tot de orde van de dag en
dat is, in zijn perspectief, de Vlaamse feestdag van 11 juli. Deze cartoon gaat
uiteraard over veel meer dan alleen maar voetbal. Deze cartoon toont het
triomfalisme en het leedvermaak van de Vlaams-nationalist, en het is duidelijk
dat de maker van de nederlaag van het Belgische team gebruik maakt om een
politiek statement te maken. ‘Nu is ’t aan ons’: dat veronderstelt onder meer
een wij-zijdenken, een gepolariseerd land.
Het is duidelijk: als alles wat links is in de kunsten zal
zijn weggesaneerd en dat onzalige nationalisme wordt niet gestopt, wordt dit
het peil van de Vlaamse cultuur. ¶