vrijdag 31 januari 2014

wolken 963-975



wolkenfragmenten uit Benno Barnard, Dagboek van een landjonker

963
Boven de heuvels aan de overkant van de Dijle hangen vandaag lage, grauwe wolken. (16)

964
Dinsdag (een wolkendek van Hercules Seghers, van wie ik drie doeken heb staan bewonderen in het Museum Van Buuren in Ukkel) (85)

965
Dinsdag (de ochtend perst licht uit het wolkendek tevoorschijn) (90)

966
Vrijdag (één scheur in het wolkendek: ik stroom vol hartstocht, plannen, zuidelijkheid) (104)

967
Het was een sombere dag, als verduisterd, maar terwijl ik naar twee voetballende jongetjes op het grasveld voor de kathedraal sta te kijken, brak Sol Invictus door de wolken heen en liet zijn licht over de honingraten van de westgevel druipen… (180)

968
Maandag (de zon roert met een gouden lepel in de wolkensoep) (218)

969
In het raam ligt de vallei van de Dijle te kleumen onder laaghangende, vochtige wolken. (228)

970
Mijn Engelse krant meldt dat een jongetje in het droevige, onder koude regenwolken huiverende Hull aan een vriendje vroeg: ‘Are you brown because you come from Africa?’ (…) Zou de schooldirectie hebben opgetreden als de vraag aldus had geluid: ‘Are you white because you come from England?’ (De politiek-correcte samenleving: een luchtkasteel met veel erkers, en wolken als fundament.)  (234)

971
Woensdag (regenwolken als hemelschepen) (271)

972
De regen houdt me al twee weken weg uit de tuin, maar nu verschijnt de zon tussen twee witte wolken, als een vrouw die om de hoek van de deur kijkt – het grasveld begint te gloeien, de rozen fonkelen, ja, mijn hele licht verwilderde landgoed staat juichend in bloei. (272)

973
Door de voorruit van mijn auto kijk ik in schel zonlicht naar dikbuikige wolken, die vuil terugkijken. (276)

974
Wij Europeanen maken de wolken met behulp van een speciale techniek leeg voor ze de Iraanse grens bereiken. (289)

975
Zondag (wolkenflarden, een impotente zon) (331)