wolkenfragmenten
uit Juliet Hacking (red.), Fotografie in
het juiste perspectief
926
Bij helder weer leverde een negatief
soms twintig afdrukken per dag op, bij bewolkt weer minder. (47)
927
De wolkenloze hemel is typisch
een effect uit de begintijd van de fotografie. (90)
928
Belichtingstijden waren al wel tamelijk
kort, maar toch nog zo lang dat vluchtige verschijnselen, zoals bewegende wolken
en het ritselen van bladeren in de wind wazig of onscherp op de foto kwamen. (99)
929
In dezelfde geest schreef Alfred
Stieglitz (1864-1946) op 10 december 1923 aan de Amerikaanse dichter Hart Crane
over zijn wolkenstudies Equivalenten:
‘Ik weet ook dat sommige “letterlijke weergaven” abstracter zijn dan de meest
levenloze weergaven van de zogenaamde abstracten die nu zo in de mode zijn.’ (196)
930
in 1912 had [Alvin Langdon Coburn] in
New York ook reeds geëxperimenteerd met ongebruikelijke perspectieven door
Madison Square te fotograferen vanaf de wolkenkrabber van de
Metropolitan Life Insurance Company: sneeuwpaden in een abstract patroon dat
wel iets van een octopus heeft. (197)
931
[Alfred Stieglitz] liet uiteindelijk
tien wolkenstudies waar hij tevreden over was – Muziek: een reeks van tien wolkenfoto’s (ook wel Wolken
in tien bewegingen) – aan de componist Ernst Bloch (die ook fotografeerde)
zien, die er meteen de muziek in ‘hoorde’, althans volgens Stieglitz. (203)
932
Joseph Stella schildert The Voice of the City of New York
Interpreted, een ode aan de industriële toekomst en wolkenkrabbers
van New York. (204)
933
Sheeler verhuist naar New York en begint
wolkenkrabbers te fotograferen. (207)
934
De rook uit de hoog in de lucht stekende
schoorsteenpijpen gaat op in de wolken. (207)
935
Op de foto is de westzijde van de
Brooklyn Bridge te zien, met in de verte de torenhoge wolkenkrabber van
het Cities Service Building (nu American International), destijds het hoogste
gebouw in het centrum van Manhattan. (349)
936
Een voorname rol is weggelegd voor
landschapsfoto’s, net als voor [Gerhard Richters] eigen tekeningen van wolken,
water en andere buitentaferelen. (426)
937
Sitting on the Wall – Shenzhen 1 is kenmerkend
voor deze serie, omdat het grimmige realisme van de haveloze voorgrond afgezet
wordt tegen de romantiek van een helderblauwe wolkenkrabber en
glanzende, moderne bouwwerken. (503)
938
[Simon Norfolk] toont een door bomen
geflankeerde stadspoort onder een blauwe hemel met witte schapenwolken. (549)