(…)
De misbruiken en gevaren, verbonden aan het
computergebruik, zijn groter dan de voordelen van het maken van huiswerk op de
computer. Als het om het leren werken met de computer gaat, kunnen ze dat op
school en in groep. Ik ben voorstander van handgeschreven taken, gebruik van
woordenboek, atlas en encyclopedie, geen rekenmachine en zeker geen google- en
wikipediatoestanden. Lui kunnen ze later nog worden – maar het blijft nu
eenmaal zo dat je maar leert door inspanning, ook al zijn die inspanningen
'nutteloos' en 'tijdrovend'. (Misschien leer je nog het meest van dat soort
inspanningen.)
(…)
Ik weet dat ik wat dat betreft een rondwandelend
anachronisme ben. Maar ik zie wat ik zie. Griffel en lei mag ook, maar ik wil
wat het gebezigde schrijfmateriaal betreft nog een toegeving doen.
(…)
De misvatting is dat de pc een huiswerkmachine is. Was
het dat, dan voor mij geen probleem. Maar de pc is in werkelijkheid een
communicatie- en speeltuig, waar je ook nog huiswerk mee kunt maken. Logisch
dat die 'kids' alle functies van dat toestel benutten, en niet noodzakelijk in
de volgorde die wij denken dat ze doen of die wij wensen. En ik ben zeker niet
tegen de heilige koe vooruitgang.
(…achterlijk…demoniseren…tegen
de uitvinding van het wiel…)
Of ze meer leren met de pc, daar heb ik mijn twijfels
bij. Een bepaald soort kennis allicht wel. Maar ten koste waarvan? Historische
kennis, ruimtelijke oriëntatie, algemene kennis, memoriseren, talenkennis,
hoofdrekenen, enzovoort.