zaterdag 11 januari 2014

facebookbericht 505



Waarom moet huiswerk per se op een computer worden gemaakt?
(…)
De misbruiken en gevaren, verbonden aan het computergebruik, zijn groter dan de voordelen van het maken van huiswerk op de computer. Als het om het leren werken met de computer gaat, kunnen ze dat op school en in groep. Ik ben voorstander van handgeschreven taken, gebruik van woordenboek, atlas en encyclopedie, geen rekenmachine en zeker geen google- en wikipediatoestanden. Lui kunnen ze later nog worden – maar het blijft nu eenmaal zo dat je maar leert door inspanning, ook al zijn die inspanningen 'nutteloos' en 'tijdrovend'. (Misschien leer je nog het meest van dat soort inspanningen.)
(…)
Ik weet dat ik wat dat betreft een rondwandelend anachronisme ben. Maar ik zie wat ik zie. Griffel en lei mag ook, maar ik wil wat het gebezigde schrijfmateriaal betreft nog een toegeving doen.
(…)
De misvatting is dat de pc een huiswerkmachine is. Was het dat, dan voor mij geen probleem. Maar de pc is in werkelijkheid een communicatie- en speeltuig, waar je ook nog huiswerk mee kunt maken. Logisch dat die 'kids' alle functies van dat toestel benutten, en niet noodzakelijk in de volgorde die wij denken dat ze doen of die wij wensen. En ik ben zeker niet tegen de heilige koe vooruitgang.
(…achterlijk…demoniseren…tegen de uitvinding van het wiel…)
Of ze meer leren met de pc, daar heb ik mijn twijfels bij. Een bepaald soort kennis allicht wel. Maar ten koste waarvan? Historische kennis, ruimtelijke oriëntatie, algemene kennis, memoriseren, talenkennis, hoofdrekenen, enzovoort.