donderdag 10 maart 2011

facebookbericht 282

@Serge, natuurlijk heeft het net voordelen. Ik zit er zelf ook dagelijks op. Maar het punt van dat DS-artikel is dat de manier waarop we ermee omgaan wezenlijk anders is als vroeger met een boek. Toen was er één prikkel tegelijk, nu word je als de kogel in een flipperkast heen en weer geslingerd en je weet, als je dan uiteindelijk toch tussen de twee flappen in het gat valt, bij God niet meer waar je allemaal tegenaan gekaatst bent. Daarover gaat het. Over onze kinderen die geen tien bladzijden meer na elkaar kunnen lezen en die bij de films die wij machtig vonden al na een kwartier hun oordeel klaar hebben: véél te traag. Concentratieproblemen. Voortdurend het gevoel hebben dat er te veel is van alles en per slot van rekening niets, of niet veel, in handen houden. Geheugenstoornissen. Ik een doemdenker? Ach, dat is te gemakkelijk. Maar ik ben wel bezorgd. Ik vind het bijvoorbeeld het overdenken meer dan waard om eens serieus vragen te stellen over de aanwezigheid van computers in het onderwijs. Wat dat collectieve rouwen op facebook betreft, daarover zou ik ook nog wel iets kunnen zeggen maar ik vrees dat ik het maximum aantal karakters hier stilaan benader. Toch bedankt voor je reactie en ik zou zeggen: tot in Koekelare!