maandag 4 mei 2020

Philipp Blom, Wat op het spel staat 6


werknotities

De markt

De Verlichting en de droom van mensenrechten en menselijke waardigheid zijn ook aan kritiek onderhevig.

Wereldwijd verspreid is de postkoloniale kritiek op het imperialisme. De westerse aanspraak op universaliteit van de eigen waarde is gebaseerd op usurpatie, vernietiging van de plaatselijke culturen en racisme. De Verlichting kan ook bekritiseerd worden omdat het uiteindelijk altijd ook ging om de verdediging van de privileges van een elite, die blijkbaar geen probleem had met slavernij, kinderarbeid en de onderdrukking van de vrouw. Zo bekeken is de Verlichting ‘een machtsinstrument van een bepaalde sociale klasse’. En de liberale droom, die uit de Verlichting is voortgekomen, heeft te veel inconveniënten veroorzaakt om nog langer houdbaar te zijn: de verwoesting van de natuur om vooral veel rommel te produceren, de samenwerking met dictaturen, het floreren van de wapenindustrie, de concentratie van rijkdom, het immense verschil tussen droom en werkelijkheid. De herziening van het ideaal zal op basis van een democratisch debat moeten tot stand komen. En misschien moet ook het beeld van de mens als rationeel wezen worden bijgesteld. Ondertussen is de Verlichting al ontmaskerd – door onder meer Adorno, Horkheimer, Foucault en Derrida – als een ideeënmachine in dienst van de elite. Zo ziet Foucault in Benthams panopticum een op de spits gedreven antidemocratisch Verlichtingsrationalisme. De verlichte filosofen hebben in elk geval een pessimistisch mensbeeld gemeen. Zij vragen zich af of de massa wel in staat is om deel te nemen aan een democratie waarin iedereen op gelijke basis vertegenwoordigd is. En is het niet zo dat belangrijke historische verworvenheden, zoals de Europese Unie, het gevolg zijn van door een elite genomen beslissingen?

John Gray verdedigt de opinie dat het vooruitgangsgeloof van de Verlichting ‘een propagandistische leugen’ is en niet conform de ware natuur van de mens, die ‘begerig, kortzichtig, wreed en dom’ is. En inderdaad: ‘Wij zijn primaten die geleerd hebben zichzelf mateloos te overschatten’ en die zich uitsluitend laten leiden door ‘de drievuldigheid van onze diepste motivatie’: ‘seks, angst en erkenning’. Durkheim en Lévy-Strauss wezen erop dat vooruitgang ook verandering inhoudt, en in een voortdurend veranderende wereld voelen mensen zich niet thuis. Zij gaan op zoek naar andere, vaak minder staatvriendelijke, identificaties. De globalisering en de migratiegolven brengen de zekerheden nog meer op losse schroeven. Wat als alle wereldburgers hun fundamentele gelijkheid en mensenrechten komen opeisen?

De vrije markt is nooit volledig vrij geweest. Er is altijd overheid nodig geweest voor het leveren van bescherming, infrastructuur, vaste broodprijs, conflictbeslechting enzovoort. Na de Tweede Wereldoorlog leek de sociale markteconomie de beste garantie tegen een terugval in fascisme én tegen het communisme. Na de Val van de Muur leek de tijd van de grote ideologieën definitief voorbij. De wetten van de markt zouden voortaan alles regelen. Ook de linkse partijen worden in die logica meegezogen. De gevolgen van dat marktfundamentalisme zijn gekend: privatisering, minder kwaliteit in de dienstverlening, casinokapitalisme, toenemende ongelijkheid, een sociaal-economische survival of the fittest – zoals Ayn Rand het al in de jaren vijftig al had bepleit en voorspeld. Het statuut van de arbeider is totaal afgebroken tot dat van rechtenloze loonslaven die meer consument en onvrije leverancier van data zijn dan burger en die leden zijn van een gedesolidariseerde, geatomiseerde samenleving – die geen samenleving meer is.

De marktlogica heeft de oude wereldvisie van de Verlichting volledig geabsorbeerd. Rationaliteit, vrijheid, vooruitgangsdenken: het wordt nu allemaal herleid tot termen van berekenbaarheid, winst, efficiëntie. ‘Dan is uiteindelijk ook de rand van de afgrond in zicht waarop het marktfundamentalisme de rijke landen en daarmee alle continenten laat afstormen.’ Vraag is of aan de liberale droom een nieuwe oriëntatie kan worden gegeven.


lees hier deze samenvatting vanaf het begin