donderdag 14 mei 2020

scherf 3


Letterbeelden

Ivan De Vadder doet met zijn boek Het DNA van Vlaanderen een gooi naar een carrièreswitch. ’t Zal van moetens zijn want als ‘Wetstraatjournalist’ is hij definitief verbrand, toch wat mij betreft. Of kun je nog iets anders beweren na zijn nauwelijks verhulde bewondering voor de burgemeester in de politieke tv-praatbarak op vrijdag (waar de burgemeester regelmatig met monologen de politieke week ‘netjes’ komt ‘neerleggen’, enkel door wat pro-formaweerwerk geplaagd); na de openlijke steun van de door de N-VA ge-raad-van-bestuurde VRT (waar De Vadder, zowel op radio als op tv, heel wat promoruimte kreeg voor zijn boek – wat misschien normaal is voor boekschrijvende journalisten uit het eigen huis maar in dit geval toch niet, vind ik); en nu ook na de onverhulde aanwezigheid van de burgemeester-zelve op de (digitale) boekvoorstelling (enigszins gecamoufleerd door de aanwezigheid van Conner – matekes – Rousseau). Neen, De Vadder kan niet meer objectief genoeg genoemd worden om nog ‘Wetstraatjournalist’ te zijn.

Cartoonist Janksy heeft dat ook zo begrepen. Hij maakte voor zijn getekende commentaar gebruik van een interessant verband tussen de letterbeelden ‘IVAN’ en ‘NVA’. Zoals er ook een verband te leggen is tussen het letterbeeld ‘NVA’ en de ‘DNA’ in de titel van De Vadders boek, had ik zelf al eerder opgemerkt. Vergeet niet dat Vadderkes co-auteur Jan Callebaut is. Deze zogenaamde communicatiespecialist is – vergeef mij dat ik het woord moet gebruiken – ‘marketeer’, en wel bij ‘Why5research’. (Ik ga mijn mond spoelen.) Communicatiespecialisten die ook marketeer zijn, zullen wel – daar ga ik van uit want ze mogen perfide zijn, het zijn geen onnozelaars – gespecialiseerd zijn in onbewuste aannames en het bewerken van subliminale niveaus. De manier waarop we in dit geval met het letterbeeld 'DNA' gehersenspoeld worden (nog los van de mogelijke Blut und Boden-connotatie), is het cynisme voorbij. Reclametechniek wordt schaamteloos toegepast in de politiek. De boek-inhoud pretendeert overigens op een ‘perceptieonderzoek’ te zijn gebouwd. Ga even zitten en denk daar goed over na. Een perceptieonderzoek. Dat betekent au fond dat politieke partijen onderzoeken met welke percepties zij rekening dienen te houden om zo hoog mogelijk te scoren. Zij doen aan marktonderzoek. Politici laten met andere woorden hun ideologie achter in de vestiaire en onderwerpen zich aan marktmechanismes. Welbeschouwd is dat logisch in het totalitaire systeem waarin wij gevangen zitten. Democratie? Ammehoela.

Het zal er niet beter op worden wanneer die Vlaams-nationalisten samen boven de 50 procent uitkomen en hun zin kunnen doordrijven, zoals omschreven in artikel 1.1, helemaal vooraan dus, van de N-VA-statuten. Dat gebeurt misschien al de volgende keer.

Het zal al raar moeten lopen mocht De Vadder na die volgende keer niet in het parlement zitten. Maar dan niet als vertegenwoordiger van wat we nu nog, misschien al enigszins anachronistisch, de vierde pijler van de democratie noemen. Misschien droomt hij wel van een job als minister van Media. Dan kan hij het laatste niet-Vlaamsgezinde linkse journaille uit de Reyerslaan borstelen. Of misschien mag hij uitbollen als Kamervoorzitter. Bracke 2.0. Probleem is dat de ‘volgende keer’ normaal gezien pas over vier jaar is. Zolang zullen we hem allicht nog moeten dulden als ‘Wetstraatjournalist’.

200514