zaterdag 30 mei 2020

vorig jaar 173


190529

Ik voel de neiging iets te schrijven over de relatie tussen de politiek en de media, omdat ik ervan overtuigd ben dat daarin al een groot deel van de verklaring ligt voor de opgang van extreemrechts (tegenwoordig ‘rechts’ genoemd door de N-VA-kopstukken, die zichzelf centrumrechts noemen, wat de doorbraak van het cordon sanitaire lijkt voor te bereiden), maar ik waag het er niet op. De materie is te ingewikkeld, ik vrees dat ik er niet in zou slagen om wat niet meer is dan een intuïtie in een sluitende argumentatie om te zetten. En dan lees ik in Donau van Magris de passage die hij wijdt aan Georg Lukács. ‘Wenen,’ schrijft Magris, ‘is de stad van het postmoderne, waar de werkelijkheid moet wijken voor het schouwspel dat zij biedt en voor het uiterlijke voorkomen’. Vandaag ontvangt de burgemeester, die als kandidaat-minister-president en voorzitter van de grootste partij, ook al heeft die partij ferm verloren, een Vlaamse regering poogt samen te stellen, de andere partijvoorzitters. Hij heeft voor allen een cadeautje, dat hij natuurlijk pas afgeeft als hij weet dat de camera’s hem in het vizier hebben. Het is met andere woorden een zorgvuldig voorbereid toneeltje. Zo geeft hij Gwendolyn Rutten, die pas een nieuwe en erg grote bril heeft aangeschaft, een flacon met een brilreinigingsmiddel. De voorzitters hebben het inmiddels begrepen en zorgen ervoor dat ze ook cadeautjes meebrengen naar het overleg. De pers springt er gretig op – het is een welkom middel om te verhullen dat er eigenlijk geen nieuws te rapen is want de politici houden de lippen stijf op elkaar. De Standaard Online heeft al een overzicht gemaakt van de uitgewisselde cadeautjes. ‘De schouwspel-cultuur schijnt het idee van de revolutie te hebben vernietigd.’ (Magris) * Mijn boekenkoopverslaving heeft vandaag opgeleverd: Herinneringen aan de toekomst van Siri Hustvedt (omdat ik mij een uitermate lovende commentaar erop meen te herinneren op Facebook van iemand wiens oordeel ik ernstig neem), en Er is geen daar daar van Tommy Orange (omdat de quotes op de flap werkelijk uitermate lovend zijn en ik me altijd graag laat verrassen door een auteur die voor mij totaal nieuw is). *