dinsdag 26 mei 2020

vorig jaar 168


190524
 
Nu komt het er op aan de goede voornemens in daden om te zetten. De tien kilo die er af zijn, moeten er af blijven, en het huis moet dan eindelijk maar eens op orde gesteld. Maar waar te beginnen? Steeds ontwijk ik het, grijp naar een boek, zet dat verdomde Facebook open, dwaal daar dan weer op af naar artikels die ik nooit zou gelezen hebben mocht ik van hun bestaan niet hebben afgeweten en die me niets substantieels opleveren nu ik ze weer wel gelezen heb – zoals deze ochtend een column van Pfeijffer over Thierry Baudet, dat die niet zomaar ‘een cryptofascistje’ wil zijn maar ‘een echte’ –, of dan bedenk ik weer dat ik maar eens boodschappen moet doen of de een of de ander zou willen opzoeken. Het wordt een moeilijke klus er mijn aandacht bij te houden, bij die op zich al moeilijke klus. Dat zijn dus twee moeilijke klussen. Maar eerst moet ik natuurlijk dit dagboek ophalen vanaf 190504 tot en met gisteren, te weten: mijn reisverslag schrijven. En dat is natuurlijk ook een heel werk. Stap voor stap! * (…) * Begonnen in Rondo Veneziano van Gerrit Krol. Geen speciale reden daarvoor. Omdat ik het nu eenmaal gekocht heb en het formaat geschikt is om in bed te lezen. Ik herinner mij van Krol dat hij mij niet ‘ligt’. Ook nu weer ondervind ik moeite om zijn toon te vatten. Maar ik heb snel door dat deze roman met humor geschreven is en zich tot snelle lectuur leent. Ik beschouw het dan ook als een divertissement. * Ik prop mijn dagen vol met afspraken: na de bijna drie weken alleen op reis, weliswaar onderbroken door de ontmoetingen met M. en J.-W., is de honger naar contact groot. (...) * Vanavond tot de vaststelling gekomen dat W.G. Sebald (1944-2001) even oud was als ik nu ben toen hij stierf. * (…) *