zaterdag 28 april 2018

van Dale 61-65

61
De Luis was enig zoon, en had eeuwig en altijd last van hardlijvigheid.
(Norman Douglas, Terugblik, 60)

hardlijvigheid (de (v.)) verstopping (2)
verstopping (de (v.)) 2 moeilijke stoelgang, syn. constipatie, obstipatie, hardlijvigheid

62
(…) ik herinner mij zijn vreugde toen ik hem meenam om de bloeiende rode lelies te zien, waarvan hij  nog nooit had gehoord, en een andere keer toen ik voor hem wat chutnee mee had gebracht van die zaak in Green Street (…)
(Norman Douglas, Terugblik, 67)

chutney /tʃʏtni/ (de (m.); -s) gekruide zoetzure saus met groenten en/of vruchten, oorspronkelijk uit de oosterse (Indiase) keuken; – ook als tweede lid in samenst. als de volgende, waarin het eerste lid de basisgroente of -vrucht noemt: ananaschutney, appelchutney, mangochutney, rabarberchutney, tomatenchutney, uienchutney

63
(…) het enige dat ik van hem gelezen had, was een verhandeling over gneisvorming (…).
(Norman Douglas, Terugblik, 76)

gneis (het; g.mv.) (stofn.) (petrogr.) veldspaathoudend metamorf gesteente, waarin lagen korrelige mineralen afwisselen met lagen die bestaan uit schubvormige mineralen of deze bevatten: grauw gneis bevat weinig kwarts, rood gneis veel

64
Twee redenen lijken mij plausibel, en een daarvan is het toenemende uranisme en sub-uranisme – want zoiets bestaat ook.
(Norman Douglas, Terugblik, 174)

uranisme (het) (veroud.) mannelijke homoseksualiteit

65
De solfarata – arsenicum, zwavel, realgar, etc. – onderzochten we in drie bezoeken, waarbij het ons opviel dat het bovenste gat geen zwavelachtige gassen uitblies.
(Norman Douglas, Terugblik, 218)

realgar (het; g.mv.) (stofn.) rood zwavelarseen, syn. robijnzwavel