Zoals ik ook niet denk dat de aanwezigheid van die
vlaggetjes tussen al het vuil dat ná de koers de bermen van Taaien- en Paters-
en Koppenberg besmeurt, wijst op een liefdevolle omgang met de ‘eigen’ Vlaamse
bodem. In dat opzicht vond ik het zeer pertinent dat de VRT een reportage
wijdde aan deze schandelijke puinhopen en de opruiming ervan door leden van een
jeugdbeweging die, met het geld dat ze ermee verdienen (ze worden betaald), een
kamp hopen te kunnen financieren.
Dat geel-en-zwart inkleuren van iets wat op zich politiek
neutraal hoort te zijn, is manipulatie. Een sportmanifestatie die op zich
apolitiek is of hoort te zijn wordt hier misbruikt door fanatiekelingen wier
methode zich welbeschouwd in niets onderscheidt van die van individuen die –
zonder naar de passerende renners te kijken – met een spandoek in beeld
proberen te komen waarop het adres van een plaatselijk loodgietersbedrijf staat
of een boodschap aan een geliefd persoon. ‘Oma wordt 70’ was er zo een
afgelopen zondag, wellicht gaat het om een weddenschap: een bak Duvel als je erin
slaagt in beeld te komen. Soms is het ludiek en kun je er om lachen, vaak is
het gewoon schaamteloos en storend.
En hier, met die Vlaamse leeuwen, gaat het over politiek. Sport
is sport, politiek politiek. Als die twee met elkaar vermengd geraken, krijg je
hoogst onfrisse situaties. Ongezond, kwalijk zelfs.
Dat is niet alles wat er in verband met ons ooit zo geliefde
wielermonument aan onrustbarends te noteren valt.
Niet meteen partijpolitiek in te vullen, is de stilaan
ongebreidelde commercialisering van de Ronde. Sinds enkele jaren geleden Wauter
Vandenhaute, ‘eigenaar’ van De Ronde (dat alleen al!), het parcours heeft hertekend
(onder meer in functie van de verhuizing van de startplaats naar een stad
waarvan de burgemeester, toch niet gekend als groot wielerliefhebber, maar al
te verguld is met de allesbehalve gratis publiciteit), kreeg de finale min of
meer de vorm van een circuit. Op sommige plaatsen passeren de renners tot drie
keer. Dat zorgt niet alleen voor langdurig geslemp onder de talrijke ‘gewone’
aanwezigen, het maakt het installeren van tijdelijke infrastructuur om de meer
gefortuneerde kijklustigen op te vangen interessant. Alleen, zijn het wel
kijklustigen? Ik vernam van een genodigde – je moet uitgenodigd zijn! – dat je in
een bepaalde tent – op de Kwaremont als ik mij niet vergis – voor de ronde som
van 150 euro à volonté kunt eten en
drinken. Deze toegangsprijs selecteert het publiek, dat dan ook vooral uit
zakenlui, politici en dergelijke bestaat. Die mensen, uiteraard in het
gezelschap van hun opgetutte partners, komen helemaal niet voor de koers maar
wel om te netwerken.
Dit fenomeen van de zogenaamde ‘VIP-tenten’ roept uiteraard het
vergelijkbare fenomeen van de ‘skyboxen’ in het voetbal op: ook daar komen
mensen samen op een plek die gelieerd is met een oorspronkelijk volkse
manifestatie, maar die, mede door het ontstaan van die nieuwe vorm van
segregatie (en het verdwijnen van de arbeidersklasse), niet meer zo volks is. Met
hun rug naar het skyboxraam dat uitkijkt op het speelveld nuttigen de
genodigden exquise maaltijden. Het is zeer voorspelbaar wat er met het
wielrennen, nu nog altijd (zo wordt toch gezegd) een sport van ‘het volk’, te
gebeuren staat als Vandenhaute en consoorten hun wil doordrijven. En ja, kijk
maar, vorig weekend konden we voor het eerst vaststellen dat zich langs het
parcours van de Ronde van Vlaanderen voor het eerst voordeed wat we ook in het
voetbal, min of meer in de periode dat daar die nieuwe vorm van segregerende
commercialisering ontstond, hebben gekend: hooliganisme. Wielersupporters gaan
met elkaar op de vuist op de Kwaremont: du jamais vu! Mij
verbaast het geenszins. Ik kan het natuurlijk niet bewijzen, maar het zou
misschien wel eens een interessant sociologisch onderzoekje opleveren, de vraag
in hoeverre de recuperatie door een hogere klasse van een aangelegenheid die
vanouds aan een lagere klasse toebehoort dergelijk geweld en andere vormen van
betreurenswaardig gedrag in de hand werkt.
Neen, je kunt niet ongestraft, zonder gevolgen, op zich
zuivere (‘volkse’) aangelegenheden besmetten met politiek of ongebreidelde
commercie. Daarmee verander je de aard van die zaken – en het laat zich raden
dat het niet om een verandering ten goede gaat.