zaterdag 23 november 2013

los ingeslagen 137


17 augustus 2013

Bij ‘la soupe au pistou’, opnieuw een gezamenlijke campingactiviteit (pistou is een gevijzeld mengsel van look en basilicum, en de soep zelf is gemaakt van verse groenten en bonen), kom ik naast een man te zitten die X heet. De afbeelding en het opschrift op zijn T-shirt gooien de brug over onze vreemdheid: Wagners Walküre. Operaliefhebbers, en zeker liefhebbers van Wagner, zullen wel een culturele babbel kunnen slaan, denk ik, die niet van opera houd – en ik vergis mij niet. We hebben het over muziek beluisteren, de teloorgang van de hoge cultuur, overheidscommunicatie, de collaboratie tijdens de Tweede Wereldoorlog. X werkt aan een lezing en een tentoonstelling over dit heikele thema, het is de bedoeling om ermee langs Nederlandse én Duitse scholen te gaan. Ik raad hem de lectuur aan van Erich Kästners Nota bene, een oorlogsdagboek van een Duitser, waarin het vaak gaat over hoe de Duitsers tegen de nakende nederlaag aankeken.