zondag 24 november 2013

los ingeslagen 138


18 augustus 2013

’s Namiddags, na de siësta, maken we een wandeling met M. en J., nog een Nederlands koppel dat we inmiddels hebben leren kennen, en ook zeer sympathieke en interessante mensen. Ze wonen ergens tussen Tongeren en Maastricht en zitten in de psychotherapeutische sector. Ze hebben gisteren een kleine wandeling tot helemaal boven op de heuvel naast de camping ‘klaargemaakt’. Klaarmaken wil hier zeggen: het meeste kruid wegmaaien, overhangende takken verwijderen, en bij splitsingen of aftakkingen met keien stapeltjes vormen die de juiste richting aangeven. S. fungeert als proefkonijn en loopt voorop: zij moet, zonder instructies en enkel op de aangebrachte aanwijzingen voortgaand, het traject volgen zoals zij denkt dat het is. Dat lukt heel goed.

Boven komen we bij ‘de ruïne’. Niet van een kasteel of zo, wel van een verblijf van, ja, van wie eigenlijk? Wie heeft hier ooit zijn nachten doorgebracht? (Ja, zijn nachten: ondenkbaar dat het, in deze verlatenheid, een vrouw was.) Een herder? Vandaar wellicht die grote ruimte: om ook de hele kudde beschutting te bieden. Tegen het weer maar wellicht ook tegen de wolven die hier toen nog talrijk rondwaarden. Ik schat dat deze kleine, volledig met gestapelde stenen opgetrokken abri, negentiende- of misschien zelfs achttiende-eeuws is. Ouder kan het, denk ik, niet zijn. Ik herinner mij in De ontdekking van Frankrijk van Graham Robb te hebben gelezen dat de Cevennen en de Auvergne pas halfweg de achttiende eeuw werden ontgonnen, om niet te zeggen ontdekt. Ik herinner mij ook het boek van Richard Holmes, Voetsporen, onder meer over de reis die Louis Stevenson in 1878 met zijn ezel door deze toen nog zeer onhergbergzame streken ondernam. Ik probeer mij in te denken hoe de man die hier met zijn dieren (schapen, hond) overnachtte zich moet hebben gevoeld, hoe hij zichzelf behielp, hoe verpletterend zijn eenzaamheid moet zijn geweest. En hoe groot zijn verwondering wanneer hij ’s nachts onder de peilloze sterrenhemel aan zijn pijp lurkte.