zondag 16 december 2018

het overzicht 076


























Vijftien jaar geleden werd een beslissing genomen: we zouden eruit stappen. Vier jaar later maakte ik deze foto, tijdens een uitstap naar Doel. De koeltorens van de kerncentrale bliezen nog lustig stoom af. En dat doen ze nog, naar verluidt. Als de centrale niet stilligt tenminste, omdat er scheurtjes zijn, of omdat er betonrot is, of wanneer een of andere veiligheidssluis is gesaboteerd.

Dat doet er mij aan denken dat ik, toen ik in 1989 een interimbaantje aanvaardde als chauffeur voor een metaalverwerkend bedrijf, eens doodleuk met mijn vrachtje het domein van de kerncentrale van Doel mocht binnenrijden. Van veiligheidsmaatregelen was toen niet veel te merken. Maar goed, daar ging het niet over.

Een weg leidt altijd ergens heen. Maar wordt de bestemming bereikt? De koeltorens doemen buitenproportioneel op. Het verkeersbord duidt een richting aan, maar de dampwolk drijft de andere kant op.

Vluchten kan niet meer. We zullen er wel van horen als hij ontploft. De jodiumpillen zijn in elk geval al beschikbaar.

Doel – 080127