zaterdag 8 december 2018

het overzicht 073


Je hebt van die foto’s waarop heel veel te zien is. Je geraakt er niet op uitgekeken. Elke keer dat je ze bekijkt, zie je iets wat je de vorige keer nog niet had opgemerkt.

Het motief op de jurk en de lichtstrepen op de paspop; een levende vrouw en een dode man; de rechte hoek van de gevel en de bocht die het trottoir beschrijft; de bollen op de stoeprand en de afbraak aan de overkant – ankers houden wat er nog staat overeind; de kleuren van het behang waarvan er een overeenstemt met het hemelse blauw; de antenne op het dak; de drie nutteloos geworden raamopeningen, voor één ervan hangen nog luiken. En alle mogelijke relaties tussen deze elementen, die betekenissen genereren en geschiedenis binnenbrengen in de actualiteit van de foto – want dat is de foto, op het moment dat hij gemaakt wordt, onvermijdelijk altijd: actueel.

De vraag is nu of de fotograaf dat allemaal ter plekke gezien heeft? Al die motieven en mogelijke betekenissen? Uiteraard niet. Ik herinner mij dat ik de foto maakte toen ik daar, aan het stuur dan nog, voorbijreed. Het gebeurde in een flits en eigenlijk zag ik pas thuis wat daar allemaal te zien was. Maar dan is de vraag: wat bracht mij ertoe die foto te maken? Er moet toch een intuïtie zijn geweest, een nog niet geëxpliciteerd aanvoelen dat daar, in dat ene kader, veel meer samenkwam dan in alle andere mogelijke kaders die uit de trieste werkelijkheid van dat Zuid-Franse stadje konden worden geïsoleerd?

Welke intuïtie is dat dan? Moeilijk te verwoorden, maar zij raakt wel de kern van wat fotografie is of kan zijn.

Lodève (F) – 070818