donderdag 6 december 2018

het overzicht 072




















We hebben allemaal onze voorstelling van geluk. Met vage contouren en oningevuld, maar toch, bij onze ‘oude dag’ houden wij onszelf een beeld voor.

Dit is een zonovergoten dag ergens in Zuid-Frankrijk, elf jaar geleden. De luiken van het grote huis zijn dicht om de warmte buiten te houden. Het is een huis met hoeken en kanten. De raamopeningen staan niet in het gelid. Planten en mensen vergaderen aan de schaduwzijde. De kleuren van kledij en bloemen accorderen. Er is harmonie met de hortensia.

Kijk nu, zegt de vrouw met het lichtblauwe kleedje. Moet je dat nu zien: die man in die passerende auto maakt een foto van ons. Wat is er dan zo bijzonder aan ons?

Tot op vandaag herinner ik mij dat moment. Rijdend in een auto, van punt X naar punt Y mij verplaatsend op een bloedhete dag, een Frans dorp doorkruisend. En dan dit beeld te zien: een wensdroom, over hoe het mij later mag vergaan.

Ik ben blij dat ik deze foto heb kunnen maken, en iedere keer dat ik hem terugzie maakt hij mij blij. De gedachte dat deze mensen, of toch minstens enkele onder hen, nu wellicht al dood zijn, kan daar niets aan veranderen. Ik ben blij om het gelukkige samenzijn dat zij tóen beleefden. Die blijdschap voedt mijn eigen hoop.

Zuid-Frankrijk, Hérault – 070818