zaterdag 1 december 2018

het overzicht 070




















De locatie – ergens op een heuveltop vlakbij het Loch Lomond in Schotland – is spectaculair; het uitzicht is, zoals het cliché het wil maar vooral omdat het voor Polderjongens als ons hoogst ongewoon is, adembenemend; de atmosferische omstandigheden ogen, met al dat wolkengedreig, dramatisch. Maar als foto is dit niet bepaald een hoogstandje. Zonder de zwarte figuur zouden we hier naar niet veel meer dan een banale landschapsfoto zitten kijken.

Toch neem ik de foto op in mijn selectie. Ik heb daar zo mijn redenen voor. Foto’s kunnen een persoonsgebonden waarde hebben. Zij kunnen een welbepaalde, eventueel dierbare, herinnering helpen vast te houden. Zij komen, naarmate de jaren verstrijken, als iets duurzaams in de plaats te staan van een herinnering die, zoals dat met herinneringen wel meer gebeurt, stilaan vervaagt, uitgewist wordt door de tijd en door de bergen van nieuwe herinneringen – indrukken, ervaringen, allerlei vormen van informatie – die zich erbovenop opstapelen. En ja, dan kan het nuttig zijn een beeld over te houden van wat op een bepaald moment belangrijk was.

Ik hoef hier niet te vertellen wat ik op dit beeld zie, waarom deze foto – die op zich, ik herhaal het, misschien wel mooi maar dan toch niet zo bijzonder is – voor mij belangrijk genoeg is om in dit overzicht te worden opgenomen. Dat behoort tot mijn privacy. Ik kende die zwarte figuur. We waren samen aan de beklimming begonnen. Het was een steil en moeilijk pad. Het had op de een of andere manier een belang, wie er als eerste boven zou komen. Het was een eenmalige gebeurtenis. Er was een voor en een na – waar die beklimming als een waterscheiding tussen staat.

En ja, dan zou ik wel willen weten of deze foto die zwarte figuur evenveel zou zeggen. Ik kan het hem jammer genoeg niet vragen.

Schotland, Loch Lomond – 070727