vrijdag 14 december 2018

van Dale 231-235


231
Daarmee was hij dan ook geen toneelspeler, geen histrio, waar hij vaak voor wordt aangezien, maar een masker zonder gezicht er achter: een levend masker.
Harry Mulisch, Siegfried, 162

histrio (de (m.); histriones of -‘s) toneelspeler

232
‘s Ochtends bleef ze in haar kamizool en onderrok zitten toekijken hoe ik me schoor en zei ze dat ik jong was.
Cesare Pavese, De kameraad, in Jouw land. Verzamelde romans, 170

kamizool (het; kamizolen; -tje) 2 (voor vrouwen) wollen onderlijfje, borstrokje, met of zonder mouwen

233
De laatste kwam toen ik in de cel zat, hij deed de judas open en riep me.
Cesare Pavese, De kameraad, in Jouw land. Verzamelde romans, 222

judas 5 [betekenisontlening uit het Fr., naar Judas] kijkgaatje om iem. heimelijk te beloeren, vgl. judasoog
judasoog (het) judas (5), m.n. het luikje van een cel

234
Hoed u voor kankerpitten, treuzelaarsters, asthenische types, intellectuelen, dansfanaten en andere nachtlevenjunkies, voor blondjes met al te opzichtig decolleté.
Laurent Graff, Je laatste foto, 12

asthenisch (bn.) 2  (med.) lijdend aan asthenie, constitutioneel zwak, tgov. sthenisch: het asthenische type
asthenie (de (v.); g.mv.) (med.) zwakte (zowel mbt. lichamelijke als tot geestelijke constitutie gebruikt), syn. krachteloosheid

235
De schim van Anita Ekberg waarde door het bassin in haar zwarte strapless jurk.
Laurent Graff, Je laatste foto, 22

strapless /strɛplɛs/ (bn.) kledingstuk zonder schouderbandjes