donderdag 25 augustus 2022

notitie 278

LAGELANDENLIJST 

 

Op Radio 1 worden de luisteraars opgeroepen om hun bijdrage te leveren aan de ‘LageLandenLijst’ van beste Nederlandstalige liedjes, die zaterdag wordt uitgezonden. Ik weet niet of het nog mogelijk is om je voorkeur in te dienen, maar ik deed het alvast hier: https://radio1.be/stem/lagelandenlijst.

1. Terug van weggeweest

Van Boudewijn de Groot zou ik veel nummers kunnen nomineren, bijvoorbeeld ‘De reiziger’ of ‘Waar ik woon’ of ‘Travestie’. Dat laatste is een uitermate zelfkritisch lied dat met de regels ‘Ik wil je nu, hier op het kleed / En hou niet op tot je alles vergeet’ opvallend hard klinkt voor de bard die toch altijd een uitermate vriendelijk imago heeft hooggehouden. Maar ik kies voor ‘Terug van weggeweest’ omdat daarin de gitaarsolo na ‘Je nam een meisje mee / Het leek net weer als vroeger / Maar eigenlijk wou je slapen’, stuwend opgejaagd door een hele blazerssectie, bij mij iedere keer opnieuw door merg en been gaat. Al het verdriet en de wanhoop om het ouder worden die daarin zitten… ‘Hou eindelijk eens op / Te zeuren over vroeger / Degene die steeds omkijkt / Die valt op zijn gezicht’. De Groot laat ook in dit nummer zijn donkere kant zien. Het eindigt met opnieuw die gitaar, maar die komt dit keer niet meer op gang, laat het vermoeid afweten en sterft weg.

2. Niemand thuis

Ik ken eigenlijk nauwelijks iets van Tröckener Kecks, maar dit nummer zit al vele jaren in mijn hart hoewel ik het al die tijd maar één keer op de radio heb gehoord en ik het nergens op een fysieke drager heb staan. Ook niet op een niet-fysieke, trouwens. Het is een filmisch nummer – je geestesoog ziet een man eenzaam en laat door verlaten natte straten dolen. De tekst past metrisch perfect in de pasvorm van de melodie: ‘Waar zijn ze gebleven / De vrienden voor het leven / Ze geven een voor een niet thuis vannacht’. Het nummer, dat me doet denken aan een periode in mijn leven, is muzikaal sterk en gevarieerd, zeker ook met de prachtige saxsolo waarin het nummer uitdooft. De keerzijde van de in 2000 uitgebrachte single bevat de song met wat wellicht de langste titel is uit de geschiedenis van de Nederlandse muziek: ‘Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen alsjeblieft’ – ook geen slecht nummer, trouwens.

3. Robbie

Peter van Peter en zijn Rockets is de onvolprezen Peter Koelewijn, die ook tekende voor ‘Kom uit je bedstee, mijn liefste’, ‘Angeline, m’n blonde sexmachine’, ‘Veronica sorry’, ‘Kom van dat dak af’, ‘KL 204, Als ik God was’, enzovoort. Koelewijn is werkelijk de goeroe van de Nederlandse rockers (vrij naar de zinsnede van Clement Peerens betreffende Stanneke Ockers). ‘Robbie, hoe is het nou? / Je ogen staan zo somber / He Robbie dat is niks voor jou / Hé, hé Robbie / Robbie, hoe is het nou? / Ik ken dat ouwe makker / Ik heb mijn portie gehad / Maar verwachtte nooit dat / Jij het jouwe ook krijgen zou.’ Melancholischer tekst is moeilijk te vinden in het Laaglandse lied. Ook dit is een nummer over verloren vriendschap en hoe alles veel te vlug voorbijgaat.

En 4., omdat ik het niet over mijn hart krijg er niet voor te kiezen, iets van Spinvis. Het had ‘Bagagedrager’ kunnen zijn of ‘Voor ik vergeet’, maar ik kies dan toch maar voor ‘Voordeel van video’ omwille van de tekst (‘Schrijft u liefst met blauw?’), het dreigend-stuwende van de muziek en zeker ook omwille van de mooie clip die Eric de Jong er bij heeft gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=8-2HnSdClYI.

Dat mijn drie (of vier) nummers Nederlands zijn, en niet Vlaams, Surinaams of Zuid-Afrikaans, berust op louter toeval. Ik had zeker ook ‘Van God los’ van Noordkaap, ‘Castello di Cannero’ van Kris – ‘Ik wil dat er na mijn dood gezongen wordt’ – de Bruyne of de ‘Stadskoepletten’ van Wannes Van de Velde kunnen vermelden, dat laatste bij voorkeur in de versie van de cd ‘Café B’, waarop Wannes het nummer samen met Koen De Cauter brengt. (‘Ik heb mijn vetplant gesoigneerd, vol geduld en concentratie.’)

 

Niemand thuis: https://www.youtube.com/watch?v=QyA_Eq_P23c
Robbie:
https://www.youtube.com/watch?v=0H9ws_Xq3V4
Terug van weggeweest: https://www.youtube.com/watch?v=ng4aeoQXahQ
Castello di Cannero:
https://www.youtube.com/watch?v=3415rOhpwVU
Van God los: https://www.youtube.com/watch?v=pJBMNXu9s9Y
Stadskoepletten: https://www.youtube.com/watch?v=h_cxsrHJWoo