SBS heeft, in samenwerking met Telenet, een manier gevonden om het skippen van reclame op digitale televisie tegen te gaan.
De krant verspreidt dit nieuws
klakkeloos. En toetert de newspeak kritiekloos rond. ‘Innovatie’, ‘markt’… Die
woordkeuze, die niet eens een keuze is maar een gedachteloos nabauwen. ‘De
technologie stelt mensen in staat om op een steeds comfortabelere manier naar
tv te kijken’, vindt ‘Chief Commercial Officer’ Sigrid Van Den Houte. ‘Wij
zoeken voortdurend naar manieren om reclame te brengen die mensen prettig
vinden.’ Wie zegt dat mensen dat prettig vinden? Ik vind het alvast niet prettig – en ik ben toch ook een
mens?
Eigen aan een mens, zo blijf ik toch geloven (vaak tegen
beter weten in), is een zekere mate van ethisch besef. Welnu, het geniepige
achter dit discours, het openlijke misleiden, de strategie van de manipulatie:
dat shockeert mij. Reclame is niet prettig. Reclame maakt mensen sléchter omdat
reclame per definitie leugenachtig is. Publiciteit op televisie en radio en
internet en in mijn brievenbus en in de openbare ruimte zou moeten verboden
worden – en ik méén dat. En a fortiori vind ik dat openlijke manipulaties om
het verzet ertegen onmogelijk te maken zeer streng zouden moeten worden
bestraft.
Maar ik maak mij natuurlijk geen illusies. Ik leef in een
verkeerde wereld.
Die ‘innovaties’ zijn er niet om ons leven ‘comfortabeler’
te maken. Die innovaties zijn er om ons op een comfortabelere manier te kunnen
manipuleren en de bedenkers ervan rekenen op onze lethargie, op ons suffe
gevoel van machteloosheid, op onze domheid.
Negentig procent van de mensen kijkt al digitaal. U kunt
vast wel raden in welk segment ik mij bevind en of ik daar nog een tijdje in blijf.
Jawel, zolang het mogelijk is – en dat is vast niet lang meer – zal ik daar
zijn waar de reclame mij het minst raakt en probeert te beschadigen.