maandag 14 oktober 2024

facebookbericht 1175

@ Jeroen Olyslaegers

Ik weet niet of wat je hier schrijft een reactie is op teksten als deze: https://www.facebook.com/photo?fbid=10234742706334561&set=a.1325699868357&notif_id=1728887153743830&notif_t=feedback_reaction_generic&ref=notifeen tekst waarin ik overigens ook het woord ‘kwinkslag’ gebruik: ‘Dit is de zelfzekere macht, die zich een kwinkslag veroorlooft.’


Toch dit. Natuurlijk is dit geen fascisme. En dat die adelaar niet enkel door de nazi’s als symbool is gebruikt, weet iedereen. Zelfs ik. Wie enkel om die reden bedenkingen uit, slaat de bal mis. Maar het is wel provocatie en jennerij want natuurlijk is het ingecalculeerd dat die adelaar, als een rode lap op een stier, dergelijke connotaties oproept. Het is misplaatst machtsvertoon en daarom een misbruik van een beladen symboliek. ‘Wie doet mij iets?’ straalt de burgemeester uit. Hij leeft van polarisatie en beleeft er daarenboven een soort van satanisch genoegen aan. Dit is echt niet het verbindende gebaar dat je van een burgervader mag verwachten. En dan heb ik het nog niet over het feit dat deze burgervader hier zijn zoon laat opdraven. Ik weet niet hoe oud die jongeman is, maar dat beeld blijft voor de rest van zijn leven aan hem plakken.