dinsdag 15 oktober 2024

een mooi moment, vorige week 33

TOILE CIRÉE

Hoe we daar op kwamen, weet ik niet meer zo goed, maar opeens had iemand het over het feit dat hij, of een van zijn ouders, verwekt was in Roubaix, op een toile cirée. Sommigen begonnen zich daar allerlei voorstellingen bij te maken, erotisch Van Aert, uiteraard. Roger De Vlaeminck in de rudimentaire douches van de wielerbaan kwam voor mijn geestesoog, en zo, maar het was toch een vreemd verhaal. Iemand zei dat er voor toile cirée geen Nederlands woord bestond. Toch wel, zei P., die glazen stond af te wassen achter de toog. ‘Tafelzeil’. Ik vond dat niet bevredigend. B. wist dat men het in het Brugs had over een toole. Ik hield het in mijn verbeelding bij toile cirée, dat leek me de beste ondergrond voor de verwekking van een kind. Op een tafel in Roubaix, of all places.

241008