vrijdag 11 oktober 2024

een mooi moment, vorige week 28

Ik vertaal voor uw en mijn gemak onze in het Frans gevoerde conversatie. Ze vond plaats aan de Blauwe Zaal te Sint-Kruis – of is het al Damme? Daar was een checkpoint voor de oldtimer-autorally, een van de activiteiten van het jaarlijkse oldtimer-treffen in Knokke-Heist, een m’as-tu-vu-event voor kapitaalkrachtigen die graag pronken met hun opgepoetste vintage sportwagens, of er zich vergapen aan die van anderen. Ik richt het woord tot een van de officials (‘OFF’), die mij vriendelijk te woord staat in, zoals gezegd, de taal van Molière, Montaigne en Mireille Mathieu.

P.C.: (wijst naar de geparkeerde Ferrari’s, Mercedessen, Bentleys, Porsches en Jaguars)Mooie karretjes (bagnoles) staan er daar!’
OFF: ‘Zeg dat wel!’
P.C.: ‘Jammer dat ik er niet van wist, ik heb die van mij thuis laten staan.’
OFF: ‘Jammer inderdaad, u had kunnen meedoen aan de rally.’
P.C.: ‘Doe ik zeker volgend jaar. Zeg eens, hoeveel kost mij dat?’
OFF: ‘3.650 zonder, 4.000 btw inbegrepen. Par personne.’
P.C.: ‘Hmm, leuk prijsje. Ik zal het eens moeten voorleggen aan moeder de vrouw.’

De official lacht even, maar moet dan het verkeer regelen voor een luid sputterende Jaguar type E die zich opmaakt om de weg op te draaien.

P.C.: ‘Tot volgend jaar, ik begin alvast te sparen. Nog een mooie dag!’