vrijdag 7 februari 2020

vorig jaar 80


190206

Aanvaring met Mark Van de Voorde op Facebook. Hij heeft het naar aanleiding van de sms-campagne tegen Joke Schauvliege (die ondertussen is afgetreden) over rechtse én linkse fascisten. Ik laat hem weten dat ik niet graag heb dat links extremisme over dezelfde kam wordt geschoren als het rechtse extremisme. Hij vindt het niet kunnen, die georkestreerde sms-campagne. Ik vraag mij af of die enkele duizenden sms’jes, die Schauvliege ook niet verplicht was te lezen, opwegen tegen het negeren van 75.000 klimaatbetogers en het schofferen van een hele generatie jongeren door te zeggen wat Schauvliege zei: dat het mede dankzij haar was dat ze zich hebben gemobiliseerd. Alsof de kinderen niet vanuit eigen inzicht tegen haar onvermogen als klimaatminister opkwamen. Ook het missioneren van de scholen door CD&V-personeel in volle sperperiode lijkt me geen goed idee. * (…) * (…) * De discussie met Mark Van de Voorde toont loepzuiver aan hoezeer de polarisering de hele samenleving besmet, in die mate zelfs dat ze centrumfiguren zoals Van de Voorde maar ook mezelf (…) heeft aangetast. Een samenleving waarin die polarisering tot in alle geledingen is doorgedrongen is een samenleving waarin geen gesprek meer mogelijk is en die dus niet langer democratisch kan worden genoemd. Dat is een ernstig probleem want in zo’n samenleving hebben tirannen of dictators niet met tegenspraak af te rekenen en hebben ze dus vrij spel. *