woensdag 12 februari 2020

vorig jaar 85


190211
(…) * (…) * (…) * Ik moet mij zo opstellen: niets verwachten, dan kan alles gebeuren. *

190212
(…) * (…) * Mijn ijdelheid-slash-narcisme: hoe diep het me raakte dat X. zei dat ik er ouder uitzag dan ik ben. De sporen die het leven in mijn gelaat getrokken heeft. * In verband met de straatfotografie en de zogenaamde schending van de privacy van de gefotografeerde: wat maakt dat de ene er wél en de ander er geen aanstoot aan neemt gefotografeerd te worden. Speelt hier een psychologisch te duiden motief? Voelt iemand die vindt dat zijn privacy wordt geschonden doordat iemand hem fotografeert zonder daar de toelating voor te vragen zichzelf ‘belangrijker’ dan iemand die dat niet vindt, c.q. zich zelfs vereerd voelt, of er gewoon onverschillig tegenover staat? In welke mate is hier, met andere woorden, niet ook sprake van een vorm van egocentrisme? * Op weg naar het station zag ik twee scènes die goede straatfotografiefoto’s hadden kunnen opleveren. (1) Een vrouw in peignoir kijkt door haar raam op de eerste verdieping naar beneden waar, op het voetpad, een donkere man met rastakapsel voorbijwandelt. (2) Op de nieuwe fietsbrug staat een man met fiets een elektronische sigaret te roken. Hij gaat helemaal schuil achter de rookwolk die hij produceert, die in het tegenlicht extra goed zichtbaar is. * X. kreeg van haar psycholoog de opdracht om elke dag een foto te maken. Dat zou haar leven helpen te structureren. Dat is precies wat ik al vijftien jaar doe. *