donderdag 20 februari 2020

vorig jaar 93


190220
Uwe Timm: het prettige, het plezier, het aangename van de kennismaking met een stem die je voor het eerst hoort. Ik lees de eerste bladzijden van De ontdekking van de curryworst en weet meteen dat ik álles van deze man wil lezen. Wat is het precies dat deze stem zo aangenaam en vertrouwd maakt? Daar de vinger op kunnen leggen… * Als ik aan dit tempo en deze regelmaat en hoeveelheid woorden per dag aan dit dagboek voortwerk, kom ik na een jaar uit op het equivalent van een – qua typografie – gemiddeld boek van 425 bladzijden. * Op Facebook zie je de zure reacties op klimaatnieuwtjes. Komt dat Zweedse meisje per trein naar Brussel om morgen mee te betogen, dan is het van weet je wel voor hoeveel CO2-uitstoot dat zorgt? En wordt het nieuws verspreid dat Anuna De Wever en haar vriendin Kyra een door Jeroen Olyslaegers opgetekend boek gaan uitgeven, dan is het van ochgot die arme bomen die daarvoor gaan moeten sneuvelen. En let wel, het zijn intelligente mensen die dat soort argumenten gebruiken! * Gerard Reve heeft toch maar de status verworven dat hij zo’n ouwehoerboek als Het Boek Van Violet En Dood verkocht kreeg. Een boek waarin hij, welbeschouwd, vooral dit doet: zichzelf pasticheren. De tristesse die daarvan uitgaat. De eenzaamheid van die specifieke vorm van herenliefde, zeer begrijpelijk uiteengezet, maar met voortdurend die ondertoon van: ik heb er zelf niet voor gekozen om zo te zijn, om die voorkeuren te hebben. * Ik zat vanavond met mijn rug in de rijrichting toen de trein uit Brussel-Zuid wegreed en zo kon ik boven de hoofdstad de maan zien opkomen, vol en oranje en groot: wat een spektakel! *