maandag 16 december 2019

vorig jaar 36


181215

(…) *

181216

Ik praatte een hele tijd met L. en P.. En daarna nog met iemand, maar ik weet niet meer met wie – en zo gaat het altijd op dat soort gelegenheden: er is te veel volk en er wordt veel onnodig gepraat en weinig geluisterd, en er is het constante geroezemoes, en er komt iemand anders bij staan waardoor het gesprek wordt afgebroken en een andere wending neemt en datgene waarover het ging wordt niet uitgewerkt, op den duur zijn het allemaal losse eindjes en de drank doet de rest. Normaal gezien is er dan muziek en wordt er gedanst, maar dat was er niet, en we zijn ondertussen ook te oud geworden voor erotisch vertier – dus ging ik maar vroeg naar huis, het was nauwelijks half twaalf. Ik dacht nog even, ik ga naar (…), maar dat deed ik dan maar niet (…). * (…) Dat doet mij denken dat verliefdheid altijd minstens voor een deel ook wordt aangewakkerd door de sensatie dat iemand op jou verliefd is, verliefdheid is met andere woorden altijd minstens voor een deel ook narcistisch, op het eigen zelf betrokken. (…) Heeft het met het alleen-zijn te maken? Ik weet het niet. Misschien heeft het te maken met het accident, en dat ik me voor het eerst in mijn leven echt oud begin te voelen. Ik ben ijdel, en wat me is overkomen was op die ijdelheid een aanval. * (…) *