donderdag 26 december 2019

grenzen 1

Op 5 mei van dit – alweer bijna voorbije – jaar stapte ik in Aarlen op mijn fiets. Ik overschreed al na een tiental kilometer een eerste landsgrens. Op mijn reis naar Praag en terug zouden er nog enkele volgen want ik deed achtereenvolgens België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Tsjechië, nog eens Duitsland, Nederland en opnieuw België aan, de natie Vlaanderen meer bepaald, terwijl ik ons dierbare vaderland toch in het diepe Wallonië had verlaten. Grenzen zijn er echter niet alleen tussen landen of voormalige landen. Er zijn bijvoorbeeld ook waterscheidingskammen, zoals ik mocht ervaren toen ik van de Rijn wegfietste en bijna duizend meter hoger in het stroomgebied van de Donau terechtkwam. Maar je hebt ook taal- en cultuurgrenzen. Dat merkte ik vooral toen ik in Straubing de Donau rustig richting Zwarte Zee liet stromen en via Cham het Bayerische Wald overstak tot in Tsjechië. Toen ik een paar dagen later langs de Moldau en de Elbe Tsjechië verliet, kwam ik in het voormalige Oost-Duitsland terecht. Enkele etappes verderop stond een informatiebord langs de kant van de weg waarop omstandig stond uitgelegd dat ‘hier’, daar dus, nog niet zo heel lang geleden het IJzeren Gordijn een ondoordringbare grens had gevormd. Daarna kwam ik in Nederland, waar langs de kant van de weg Spargeln opeens weer als Asperges te koop werden aangeboden. En op de laatste dag, halverwege mijn rit van Zeist-bij-Utrecht door het Land van Maas en Waal tot in Antwerpen, stak ik mijn laatste grens over. Op een bord brulde op een veld van geel een zwarte leeuw met rode klauwen en tanden, en de eerste fietser die ik op het opnieuw hobbelige fietspad voorbijstak was een wielertoerist van een jaar of vijfenzeventig die kennelijk een neut te veel op had.

Dat voor wat betreft mijn fietsreis, die verder voorspoedig maar tamelijk geschiedenisloos verliep en waarover ik het verder dus niet zal hebben.

Het thema ‘grenzen’ bleef in mijn hoofd hangen zodat ik er de volgende maanden herhaaldelijk aan bleef haperen.