dinsdag 31 december 2019

wolken 3522-3526

wolkenfragmenten uit Susan Sontag, Over fotografie

3522
In het begin van de jaren zestig wordt de populaire Freak Show op Coney Island verboden; er wordt druk uitgeoefend om het grasperk van Times Square schoon te vegen van homo’s en drughandelaars en er wolkenkrabbers op te zetten. (40)

3523
In de jaren tien fotografeerde hij [Stieglitz] New York in een bijna donquichotachtige stemming – camera-lens tegen wolkenkrabbers-windmolens. (43)

3524
Stieglitz’ naam voor de wolkenstudies die hij maakte tegen het eind van de jaren twintig – ‘Equivalents’, met andere woorden verklaringen van zijn innerlijke gevoelens – is een wat soberder voorbeeld van de hardnekkige pogingen van de fotograaf om het goedaardige karakter van het fotograferen uit te laten komen en de roofzuchtige implicaties ervan weg te laten. (99)

3525
Maar er bestaat geen innerlijk bewijs om de studies van menselijke en dierlijke bewegingen, de documenten van foto-expedities in Midden-Amerika, de in opdracht van de regering vervaardigde camera-overzichten van Alaska en Yosemite, en de wolken- en boomseries te identificeren als het werk van één enkele fotograaf (en nog wel een van de interessantste en meest oorspronkelijke). (108)

3526
Het leven verschijnt altijd volledig aanwezig langs de opperhuid van zijn lichaam: vitaliteit die klaar ligt om helemaal tevoorschijn te worden geknepen door het moment te fixeren, een korte vermoeide glimlach te registreren, een trilling van de hand, de kortstondige bundel zonlicht van achter de wolken. (159)