woensdag 18 december 2019

vorig jaar 37


181217

(…) * (…) * Bijna halfweg De laatste hand van Wiesław Myśliwski. Zeer aparte, boeiende, duizelingwekkende leeservaring. Hoe hij droom en werkelijkheid, herinnering en verbeelding in elkaar laat overgaan, meerdere verhalen tegelijk vertelt, verschillende standpunten in elkaar laat vervloeien, op meerdere plaatsen tegelijk is, ja zelfs de chronologie overhoop haalt – en daarin word je als lezer met stevige hand meegetrokken, wadend door een zee van woorden, met af en toe die woordenzee aan de lippen. * (…) * Het voorbije weekend nog maar eens een herschikking van mijn bibliotheek doorgevoerd. Nog maar eens al die boeken door mijn handen laten gaan. De angst die me omvat, de zekerheid dat ik het nooit allemaal nog gelezen zal krijgen, het besef dat ik met die boeken een dam tegen de oprukkende tijd heb proberen op te werpen en de onverbiddelijke vergeefsheid daarvan. * Hogere, subtiele humor, bij Carmiggelt (in de bundel De avond valt, een door de auteur gesigneerd en ‘aan Jelle en Klazien’ opgedragen exemplaar (1ste druk, 1980), op 14 oktober laatstleden voor 2 euro gekocht op de Damse boekenmarkt (in weerwil van een met potlood naast Carmiggelts signatuur bijgeschreven ‘10,-’)), in het stukje ‘Het bestaan I’: ‘Toen hij rechtop stond geeuwde hij hevig en krabde in zijn kuif, op de wijze van Stan Laurel, maar niet zo komisch.’ Kijk, daar kan ik hartelijk om glimlachen – en ook: de bravoure waarmee Carmiggelt zich in een komische zin het woord ‘komisch’ permitteert. Klasse! * Hooligans. Ik kan geen andere kwalificatie verzinnen voor de N-VA-politici. Het cynisme waarmee ze de politiek molesteren, de geloofwaardigheid aantasten – door besmetting ook van wie het goed meent – en het electoraal opportunisme boven elke inhoud plaatsen: het tart de verbeelding, c’est du jamais vu. Het zijn triestige tijden. Het ziet ernaar uit dat ze erin zullen slagen België te splitsen – ik hoor het waarnemers, ook linkse, luidop zeggen. Maar wat dan? Wat als dat onafhankelijke Vlaanderen een feit is? Wat zal er dan opeens essentieel béter zijn? En ondertussen staat de helft van Europa op zijn kop. Brexit, extreem-rechts aan de macht in Italië, Polen en Oostenrijk, oorlogsdreiging vanuit Rusland, dictatuur in Turkije, de Hongaren die op straat komen tegen de onredelijke dictaten van despoot Orban, onlusten in Frankrijk… *