donderdag 5 december 2019

vorig jaar 25


181204
(…) * Gisterenavond met W. op café (…). We bespreken kort de politieke situatie, en hebben het daarna onder meer over literatuur. Ik raad hem Verbeke en Cusk aan voor zijn boekenclubs, hij heeft het over John Banville en Colm Toibin. Van die laatste zou ik De Meester moeten lezen, een roman over Henry James. Thuis zie ik dat de roman Nora, die ik een jaar of drie geleden op goed geluk af kocht maar die ik nog niet gelezen heb, van die Toibin is. De Zee van Banville heb ik ook – en nog een paar andere romans. Banville lag hoe dan ook op mij te wachten. We hadden het over Toibin omdat we in maart, wanneer we voor een paar dagen naar Engeland gaan, in de buurt van Rye zullen verblijven, en daar wachten ons heel wat schrijvershuizen of plekken gerelateerd aan schrijvers: Henry James, maar ook Winston Churchill en Virginia Woolf. Ik neem me voor om tegen dan van James en Woolf een roman te lezen. * (…) * In mijn ideale wereld zouden verstrekkers van producten waarmee aan basisbehoeften wordt tegemoetgekomen, en ook van producten waarmee aan luxebehoeften wordt tegemoetgekomen, te betrouwen moeten zijn. Een week nadat ik mij door twee colporteurs heb laten overtuigen – om ikweetnietmeerwelke redenen, ze zijn voorgoed onnaspeurbaar geworden – om te veranderen van energieleverancier, krijg ik een telefoontje van de vorige. Waarom ik ben overgestapt? Tja, ik weet niet of ik verantwoording moet afleggen, maar ik zeg dat het omwille van de argumenten is waarmee ik ben overtuigd. Wélke argumenten? Er klinkt iets afdreigends in zijn stem door. Ik beeld me een grote zwarte man in, wellicht door het Surinaamse accent. Uiteraard financiële argumenten, zeg ik. Het draait toch altijd om geld, niet? En doet u vooral geen moeite, ik kom niet terug op mijn beslissing. Wij bieden u een korting van 30 procent aan, mijnheer. Daar had u dan wel eerder mogen opkomen, zeg ik. Als u mij nu al jaren 30 procent te veel aanrekent, dan is dat voor mij een extra reden om geen vertrouwen meer te hebben in de firma die u vertegenwoordigt. De man probeert nog iets met fluctuerende prijzen, en dat ik het verkeerd opvat, maar ik herhaal dat ik niet terugkom. Hij geeft het op en wenst mij nog een fijne dag. Ik wens hem ook een fijne dag en zie hem daar, in dat callcentrum, mogelijk in Bombay of Delhi, de ene na de andere frustrerende telefoon afwerken. Zou hij een richtcijfer moeten bereiken, een minimum aantal naar de stal teruggeroepen schapen? *