dinsdag 10 december 2019

vorig jaar 30


181209

Stel dat Hitler een zoon had gehad, ja, natuurlijk moest hij dan Siegfried heten! Dat kon niet anders! * De klankovereenkomst tussen Wannsee en waanzin. * De regering is gevallen. Enfin, ze is niet gevallen: de N-VA stapt eruit en Michel I gaat verder als minderheidsregering. (…) Klimaatverziekers zijn het. Maar de bruine onderbuik smult ervan en voelt mee met Calimero. Er wordt gehunkerd naar een Leider, fier rechtopstaand, gif spuiend, schreeuwend desnoods. We hebben het laagste en het vuilste nog niet gezien. Ze gaan nu een halfjaar van op de zijlijn de boel verder laten verrotten. Het is niet ondenkbaar dat dit al van meet af aan in het scenario was ingeschreven. Dat de struikelsteen in Marrakesh lag, en bijvoorbeeld niet in een of ander vastgoeddossier in Antwerpen, was een godsgeschenk. Het enige wat we kunnen hopen is dat verenigd extreemrechts in Vlaanderen geen absolute meerderheid behaalt in mei. Want dan zou het wel eens snel kunnen gaan. * (…) ook omdat het na al een heel weekend regenen eindelijk wat zonnig is – ga ik naar buiten voor een korte wandeling. Ik zie andere wandelaars, vaak mannen alleen maar ook koppels. Als twee koppels samen uit wandelen gaan, lopen de mannen steevast een eind voor de vrouwen uit. Ik vang flarden van gesprekken op die worden gevoerd door de wandelaars die ik kruis op het pad over de Vesten. ‘Ik weet nog de tijd dat we daar gingen zwemmen in Sijsele. We waren met zovelen dat we in de rij moesten staan.’ (De mannen.) ‘Ik heb er nog van in de kelder staan. Dat is goed materiaal. Ik heb dat gevonden in de Lidl.’ (De vrouwen.) En dan zijn ze weer voorbij. De mannen, dat was vader en zoon. De vrouwen: moeder en schoondochter. Of het kan ook vader en schoonzoon, en moeder en dochter zijn geweest. Wat verderop komt er een koppel op mij af dat ik ken: J. en zijn nieuwe vriendin. L. heet ze. (…) We maken een praatje over de politieke situatie. Ik informeer naar J.’s gezondheid. En dan vraagt hij of ik al naar de kijkdagen bij Bonte ben geweest. Neen, dat heb ik niet. Ik had het mij voorgenomen maar ik ben het vergeten. En zo krijgt deze wandeling nog een onverwachte bestemming. Bonte ligt helemaal de andere kant op, ik neem afscheid en keer terug via het Zand en wandel door het westelijke segment van de stad tot aan de Ezelpoort. Tussen de talrijke schilderijen vind ik niet meteen iets naar mijn gading. Enkel een klein (zelf?)portretje van een schilder van een zekere Schuermans treft mij. Het werkje is bovendien matig geprijsd. (…) Misschien doe ik een bod. * (…) *  Een mooi eresaluut van Mulisch aan zijn collega. Ik weet niet hoe die twee tegenover elkaar stonden. Niet vriendschappelijk, als ik mij goed herinner, maar dit is toch mooi. Mulisch laat Eva Braun, pasgetrouwd op de laatste dag van haar leven en nu dus Eva Hitler, in haar dagboek schrijven: ‘het was intussen zondag geworden, niemand sliep, de meesten van ons zullen nooit meer slapen’. * (...) *