dinsdag 16 oktober 2018

het overzicht 047

Eerst zie je het niet, en dan opeens wel. En je vraagt je af: ‘Wat is hier aan de hand?’ 

Die kortstondige twijfel, dat onevenwicht, dat verkeerde been waarop de toekijker even komt te staan omdat hij erop werd gezet: dat is wat de fotograaf nastreeft. Anders blijft zijn foto vlak, puur documentair en daardoor eigenlijk – paradoxaal genoeg – weinigzeggend. Je ziet het bij goede persfotografen: zij nemen geen vrede met het louter illustreren of veraanschouwelijken van een bepaalde feitelijkheid, zij wijken af van de meest voor de hand liggende, zogenaamd objectieve blik en voegen op die manier een eigen commentaar toe. Die commentaar vormt hun persoonlijke stijl, zij verleent hun foto’s een herkenbaar waarmerk. Geen strelender compliment dan de opmerking dat deze of gene foto een voor die of die fotograaf typische foto is. Uiteraard mogen de fotografen niet te nadrukkelijk hun stempel drukken: de feitelijkheid primeert altijd op de persoonlijke mening en anderzijds is het belerende vingertje uit den boze.

Deze foto illustreert het einde van de Meifoor in Brugge en zou goed passen bij een artikel daarover. De attracties worden opgebroken. Daar komt veel bedrijvigheid en groot materieel bij kijken, maar ook een zekere weemoed. De fotograaf merkte een detail op dat weinigen zonder hem zullen hebben gezien, en levert door het te tonen een commentaar die het zicht op de feiten niet belemmert.

Brugge, Albertpark - 060529