Wellicht ben ik een oen dat ik er zolang mee
gewacht heb, maar dat maakt wat mij overkwam niet minder opmerkelijk. Ik ben
sinds jaar en dag klant van Telenet. Al vanaf mijn eerste internetabonnement
eigenlijk, voor zover ik mij kan herinneren. De kostprijs daarvan ging gestaag
omhoog, zoals het brood, de sigaretten, de diesel en alles wat aan inflatie
onderhevig is. Heel normaal eigenlijk, maar natuurlijk geldt voor een nieuw
product veeleer het omgekeerde – denk maar aan elektronica, fototoestellen, gsm’s
en dergelijke. Of zonnepanelen. Dat soort dingen die goedkoper worden naarmate
ze minder exclusief zijn. Als je, zoals ik, niet bepaald gezegend of behept
bent met een economische reflex, dan heb je de neiging dat uit het oog te
verliezen. Of niet in de gaten te houden. Dat is volledig voor mijn rekening:
stom van mij. Maar wat niet voor mijn rekening zou mogen zijn, is, vind ik, het
volgende. Prijsverhogingen komen we altijd uitermate op tijd te weten. Daar
hoef je niets voor te doen. In het beste geval is er een aankondigende
mededeling, via mail of zelfs – stel je voor! – met een papieren brief. Je
krijgt dus de tijd om van leverancier te veranderen mocht je dat nodig vinden, en
dat is zeer oké. Als je niets doet, gaat er de volgende keer méér van je
rekening. Dat is vlot geregeld, geen gedonder, alles vanzelf. Maar met
prijsverlagingen is dat dus niet het geval. Toch niet bij Telenet. Je krijgt
wel informatie over nieuwe producten, die vaak goedkoper zijn, maar als je,
zoals ik, uit luiheid of omdat het me niet interesseert, dat soort berichten
verticaal klasseert (wat heel dom is), dan blijf je gewoon zitten waar je zit:
in die oude formule, die dus niet goedkoper
wordt. En kijk, dat vind ik dus niet kunnen. Maar het is toch wat me is overkomen.
Jarenlang betaalde ik voor mijn internetaansluiting iets meer dan 50 euro per maand.
in het begin van dit jaar was er zelfs nog een prijsverhoging, ik geloof met
anderhalve euro. En dus betaalde ik 51,50 euro per maand. Tot dat, heel
toevallig, eens ter sprake kwam en die persoon mij zei dat 50 euro per maand
toch wel erg veel is voor iemand die niet voortdurend films en wat weet ik al
zit te downloaden. Ik dus naar de Telenetwinkel. Daar bleek dat ik niet eens 10
procent van het vermogen van mijn abonnement benutte. De beslissing was dan ook
vlug genomen, en uitgevoerd. Een paar drukken op enkele knoppen volstonden om
mijn abonnement om te turnen tot eentje van 27,80 euro. Dat is bijna de helft
goedkoper. De transitie gebeurde in de winkel, en toen ik thuiskwam bleek mijn
internet even goed en snel te werken als toen ik vertrok. Per maand spaar ik
voortaan 25 euro uit en reken maar dat ik daar leuke dingen mee ga doen! Maar
denken aan al die jaren, ik schat zeker vijf of zes (sedert de vorige aanpassing), dat ik te veel heb betaald – neen, dat ga ik
dus maar niet doen. Mijn advies aan u, lieve lezer, is dan ook – ja, u raadt
het zelf wel. Doe het! Vandaag nog! En wees samen met mij verbolgen over deze
gang van zaken!