maandag 1 juni 2009

47 * 27,57 * 694

De eerste twaalf kilometer met wind zijdelings in de rug naar Steenbrugge en Moerbrugge, om dan halverwege Moerbrugge en Beernem linksaf te slaan richting Oedelem. Na het dorp zwoeg ik tegen de nu volop ongunstig waaiende noordwestenwind in, de ‘Berg’ op. Ik kies dan voor de hectaren tussen Ryckevelde en Sijsele, laat me op het kasseibaantje dat normaal gezien als conditiemeter dienst doet in omgekeerde richting naar beneden bollen, om vervolgens na wat draaien en keren in Sijsele-dorp aan te komen. De hemel is strak en blauw, er zijn heel wat fietsers op de been. Door de Stationsstraat naar Vivenkapelle en Damme. Voor de harteloze kasseien van Damme sla ik rechtsaf richting Stinker & Blinker. Robert Palmer kweelt She makes my day in mijn oren. Een gitzwarte Lamborghini scheurt als een duivel voorbij. Ik volg het dubbele kanaal tot waar het de baan van Dudzele naar Westkapelle kruist. Daar sla ik linksaf en maal de laatste tien kilometer, nu genereus gesteund door de wind, met een vaart van om en bij de 34 per uur naar het verleden. Eén recht stukje waar het fietspad een klein beetje op iets trekt, probeer ik als een volwassen prof de veertig te ronden, maar dat houd ik maar een hectometer uit en ik vraag me af hoe zij, die rijdende apotheken op twee wielen, het een hele Tour de France uithouden en méér dan dat.