R treedt op deze blog
aan als gast. Hij neemt zich voor mij 365 berichten te sturen en hij gaf mij de
toestemming deze berichten hier te plaatsen.
R wenst anoniem te
blijven.
Dag Pascal,
In geen bedrijfstak wordt zo belabberd gecommuniceerd als in
de automatisering. Ook als een neef op een feestje ruim de tijd neemt om uit te
leggen wat zijn werk in de automatisering precies inhoudt, zal de welwillend
luisterende familie het achteraf waarschijnlijk houden op ‘iets met ICT’ of
‘iets met computers’. Eigenlijk zeggen we daarmee impliciet ‘iets
onbegrijpelijks’. We zijn eraan gewend geraakt en hebben onze eigen drie
woorden gevonden om aan te duiden wat die neven doen. Interessant is de impliciete
veronderstelling dat ICT’ers elkaar wel zouden begrijpen. Was dat maar zo. Dan
was ‘het communicatieprobleem’ niet zo massaal en consequent aangeduid als
belangrijkste oorzaak van het mislukken van automatiseringsprojecten.
Slechts een gedeeltelijke verklaring is te vinden in
logische zaken, als het feit dat het vaak om buitenlandse begrippen en termen
gaat. Een ander deel van de verklaring zit in het belang dat er kan zijn om
elkaar soms niet juist, niet volledig, niet helemaal of helemaal niet te begrijpen.
Daar weten de juristen alles van, die na een mislukt project de scherven bijeen
mogen vegen en hun dure messen slijpen op basis van memo’s en notulen waarin is
omschreven wat er precies moet worden opgeleverd. Maar ook in de gewone
projecten barst het van de verleidingen elkaar net even anders te begrijpen.
Ooit heette de branche de IT-sector, van
informatietechnologie. Maar wat heb je aan informatie en technologie als je er
niet mee kan communiceren? Daarom is de C eraan toegevoegd, en zit de grote
groei in de automatisering van de communicatie.
Groet, R