woensdag 13 oktober 2004

Etmaal van een jarige

Ik beloof u er na deze keer niet meer mee lastig te vallen – daarvoor is mijn leven echt te weinig avontuurlijk – maar voor die ene keer, m’n verjaardag, kon ik het niet laten: mijn daglogboek van uur tot uur. Uiteraard zijn al te intieme of onkiese details uit het verslag geweerd. Maar je bedenkt wel als je er zo eens bij stilstaat, verdorie, zo’n dag duurt wel lang – je kunt er toch een heel eind mee weg… Dus, zó zag mijn twaalf oktober tweeduizend-en-vier er uit:

00:00
ik besluit in te pakken, luister tijdens het tandenpoetsen naar het nieuws op de radio; ik vang iets op over begrotingsbesprekingen en Irak, het stroomt van me af als water op een aal – een jarige aal
00:05
lectuur: De aarzeling van Jean-Philippe Toussaint – de laatste bladzijden zijn net niet spannend genoeg om me wakker te houden
04:30
veel te vroeg natuurlijk om op te staan maar, zoals het spreekwoord zegt: op is op – van slapen komt, eens wakker, niets meer in huis; beter is het te lezen aan de keukentafel, genietend van de stilte, dan om te liggen tobben in bed over een droom met een voorbijrijdende trein en een man die slaapt op een perronbank
04:40
lectuur: de laatste bladzijden van De aarzeling, de Standaard der Letteren van vorige week (met onder meer brieven van Herman de Coninck en een toch wel aardig interview met Josse De Pauw, hoewel die vorige week in Brussel, na de avond met Toussaint, in Le Coq, waar B met hem had afgesproken, wat knullig beweerde dat het toch weer niet echt dát was wat hij ervan had verwacht…)
05:35
P komt beneden, ook haar slaap staat op de helling; het glas in de hand staat ze te wachten tot het tablet is uitgebruist; ze wenst me nog een gelukkige verjaardag (wat vreemd aankomt op dit slaapdronken uur) en verdwijnt weer naar de slaapkamer – ik hoop voor haar dat haar nog een paar uurtjes verdoving wachten
05:40
de eerste hoofdstukjes van De verveling van de keeper van Dimitri Verhulst (een kolderesk boekje met toch ook wel enkele mooie zinnen, zoals: ‘De zoon van de pastoor beweerde dat hun tepels smolten in de mond als een bonbon met kirsch.’ – je moet dit soort publicaties nu eenmaal lezen als je op de hoogte wilt blijven van wat er ‘gaande’ is in de Vlaamse letteren…)
06:30
notities en sanitaire onderbreking
07:15
G komt beneden; ik bestudeer aan de keukentafel fotografie-instructies terwijl hij zich, met de inmiddels ook nedergedaalde hond, overgeeft aan zijn uitgebreide knuffelsessie op het hondenkussen naast de radiator
07:40
T komt beneden, ik ga P wekken: zij heeft de wekkerradio niet gehoord; nu zijn we voltallig; de ochtendrituelen worden volbracht, actualiteiten op de radio, fotografie-instructies, een amechtig ‘happy birthday’ aangeheven voor ondergetekende en een olijk danspasje op de tonen van ‘Sensualité’ van Axelle Red
08:10
de laatste gezinsgenoot verlaat het huis; ik vul deze notities aan en ga in mijn bureau de computer openmaken om te zien of er mails zijn, om een foto op mijn fotoblog te plaatsen en om al een eerste tekstje op deze tekstblog te ‘pleuren’
09:00
wandeling met de hond in het bos; ik maak foto’s
10:15
ophalen van mails; verjaardagswensen van onder meer E en P; bij de materiële post zitten alleen maar factuurachtige dingen; ik blog nog wat
10:45
de werkdag start: vandaag gaat die helemaal op in het opstellen en versturen van facturen
11:30
een onverwacht bezoekje van E en M; ze wilden gewoon een kaartje in de bus stoppen, maar ik onderschep ze aan de voordeur
12:00
ik doe een instantvertalinkje voor de Stichting: pro deo maar toch ook met het oog op een ‘prettige’ relatie in de toekomst – de middenstandersziel in mij roert zich, à la limite is niets voor niets
12:20
het middagmaal bestaat uit een slaatje met wat roquefort en salami
12:45
telefonische bestelling van de Straffe Hendrik voor zaterdagavond
12:55
telefoneren met mijn goede vriend G, die óók vandaag jarig is, en met zijn vriendin I; we spreken nog een paar zaken af voor het gezamenlijke feest van zaterdag
13:05
aanvullen van deze notities
13:10
werk
16:35
G komt thuis; ik help hem op weg met zijn huiswerk
16:40
werk
17:30
P en T komen thuis; tijd voor de cadeautjes: ik krijg een broodrooster (ter vervanging van het mormel waarin de telkens tussen kant en wal wegzakkende sneden al ettelijke malen mijn ergernis hebben opgewekt, wat overigens het verkolingsproces en de bijbehorende rookontwikkeling nooit vermocht te stoppen), een fles Auchentoshan single malt en een keurig – als missaal! – uitgegeven kookboekje met basisbeginselprincipes voor de beginnende kok
17:40
A komt langs – dit wordt een buitenproportioneel sociale dag!, maar het is dan ook een verjaardag en zo heb ik het wel graag
18:20
we eten opgewarmde kost: de tweede portie macaroni met kaas en hesp die ik zondagnamiddag heb vervaardigd
18:55
ik geef toe aan mijn nieuwe verslaving: bloggen
19:10
schoonmoeder op bezoek; de schuimwijn, de wijn en haar oeverloze monologen beginnen hun uitwerking niet te missen
20:05
mijn zus aan de telefoon: zij ziet het niet meer zitten om vanavond langs te komen – oef! –; we spreken af voor morgen kort na de middag
20:25
B, de nieuwe vriendin van mijn broer (die vanmorgen al een mail stuurde), belt haar verjaardagswensen door
20:35
ik werk deze notities bij, blij dat ik het niet elke dag hoef te doen want wat doet een mens al niet op een dag als hij er begint op te letten!
20:55
ik hou me bezig met de foto’s die ik deze morgen in het bos maakte
21:45
nog een mailtje van P’tje van S, doet me heel veel plezier; P mailt me nog met instructies voor het rip-programma
22:00
telefoon van H, niet voor mijn verjaardag maar in verband met de toegang tot de interieurbeurs waar hij met zijn lichtobjecten staat en die vrijdagavond opengaat; tv: de op video opgenomen vierde (of vijfde?) aflevering van het toch wel aardige ‘24’, gevolgd door nog wat zappen; ik nip van de Auchentoshan
23:20
nog even de notities aanvullen, kijken hoeveel hits er zijn geweest op deze blog, en afsluiten
23:30
naar bed, met Verhulsts Verveling (dat mij begint te vervelen, ik hou het na 35 bladzijden voor bekeken)
24:00
licht uit; de dag is voorbij, het is mooi geweest, ik loop nu al 43 jaar rond op deze planeet