woensdag 13 oktober 2004

Bijspijkeren

Misschien moet ik mijn oordeel over commentator Luk Van der Kelen (zie ‘Editoriaal’, 6 oktober) wat bijspijkeren. Eergisteren hoorde ik dat hij het had gehad over de beelden van de onthoofdingen in het journaal (dat sluit dan weer aan bij de stukjes ‘Alles of niets’ en ‘Uit het nieuws’ van respectievelijk 21 en 24 september). En dat op een manier die ik wel kan bijtreden. Want, zegt Van der Kelen, moeten die beelden echt op het journaal? Die onthoofdingen worden slechts uitgevoerd – en gefilmd – omdat de terroristen erop rekenen dat de beelden ervan op tv komen. Dan pas hebben ze hun uitwerking, immers. Zonder tv geen onthoofdingen, zo simpel is het. Journalisten die zich, omwille van de kijkcijfers, ertoe laten verleiden de beelden uit te zenden, spelen in de kaart van de terroristen. Hun onverantwoordelijkheid is… misdadig.
Overigens, en corrigeer mij als het onjuist is, zou in de Verenigde Staten de overheid zelf zich bezighouden met het verspreiden van de executiebeelden via het internet. Kwestie van de Irak-haat levendig te houden en het eigen optreden aldaar te rechtvaardigen.