LVO 14
Franz is nog voordat wij uit de voor het huis in het knerpende grind geparkeerde wagen zijn gestapt aan het raam komen kijken. ‘Wie zou dat zijn?’, je ziet het hem denken. Dan verdwijnt hij uit beeld. Even later gaat de voordeur open. Ik haast me naar hem toe om hem zo snel mogelijk gerust te stellen en spreek, met afgewogen aplomb en uiteraard in het Frans: ‘U bent Franz Cornet, ik ben Pascal Cornet.’ Alsof we elkaar midden in de jungle tegen het lijf gelopen zijn. Hij weet meteen wie ik ben, is blij verrast en laat ons binnen. Ik stel Sarah aan Franz voor, en Franz aan Sarah. Neen, zij is niet de moeder van mijn kinderen. Wel van de hare.
Franz is nog voordat wij uit de voor het huis in het knerpende grind geparkeerde wagen zijn gestapt aan het raam komen kijken. ‘Wie zou dat zijn?’, je ziet het hem denken. Dan verdwijnt hij uit beeld. Even later gaat de voordeur open. Ik haast me naar hem toe om hem zo snel mogelijk gerust te stellen en spreek, met afgewogen aplomb en uiteraard in het Frans: ‘U bent Franz Cornet, ik ben Pascal Cornet.’ Alsof we elkaar midden in de jungle tegen het lijf gelopen zijn. Hij weet meteen wie ik ben, is blij verrast en laat ons binnen. Ik stel Sarah aan Franz voor, en Franz aan Sarah. Neen, zij is niet de moeder van mijn kinderen. Wel van de hare.
De woning is inderdaad splinternieuw. Spik en span.
Franz heeft nog maar een paar jaar geleden gebouwd – faut le faire voor een zeventigjarige. De onverwachte dood van zijn
vrouw in 2003 heeft hem erg aangegrepen. Franz begint er meteen over, hij heeft
er geen vraag voor nodig. Hij was na haar overlijden enkele jaren alleen, dat
was een moeilijke tijd. Ik denk aan de verse chrysanten op het dubbele graf op
het kerkhof van Seloignes. En aan de nog niet ingevulde sterfdatum. ‘Maar,’ zegt
Franz, ‘ik heb geluk gehad.’ Enkele jaren geleden ontmoette hij Renée. Zij was
al vijfenveertig jaar weduwe. Nu is zij de vrouw voor wie Franz graag nog zo
lang mogelijk wil leven. Die ontmoeting heeft hem erbovenop geholpen. Tegen
samenwonen maakten haar kinderen bezwaar, zegt Franz – ik stel daarover geen
vragen. Daarom besliste Franz om zijn huis in Seloignes te verlaten en hier, in
Momignies, in de straat waar Renée woont, een nieuwe woning te bouwen. En nu
hebben ze dus een latrelatie. Ze koken elk om beurt een week voor elkaar.
Nadere details over de praktische schikkingen geeft Franz niet en ik zwijg
discreet.
In de inrichting van Franz’ nieuwe huis mis ik een
vrouwenhand. De hal, woonkamer en keuken (die laatste twee in één ruimte) maken
een kille, uitermate pragmatische indruk. Geen tapijten, geen versieringen,
geen planten. Het centrale meubelstuk is de massief houten eettafel waaraan wij
hebben plaatsgenomen en die, uiteraard, wordt beschermd door middel van een toile cirée. De televisie staat in de
hoek, een salon met zitmeubelen ontbreekt. De keuken is heel erg basic. Het witte behangselpapier is
opgeleukt met een knullig motief, een molentje of zoiets – ik herinner het mij
al niet meer.
Op de tafel ligt Franz’ materiaal uitgespreid – hij
was er toevallig net mee bezig. Of misschien is hij er altijd mee bezig, dat
wordt me niet duidelijk. Mappen met documenten, kopieën van oude klasfoto’s met
daarop nauwelijks te onderscheiden kinderkopjes. De meeste van die mensen zijn
nu al dood. Franz werkt aan een geschiedenis van Momignies en Seloignes. Dat
doet hij samen met enkele andere amateur-geschiedkundigen. Ze komen regelmatig
samen om de resultaten van hun onderzoekingen in het gemeentearchief te
evalueren en de volgende stappen te plannen. Franz gaat op in dit werk. Hij
toont een werkje over de begraafplaats in Seloignes die we net bezochten.
Opmerkelijke zerken, aldaar begraven notabelen, weetjes. Op de cover zie ik een
prijslabel: 8 euro. In de hal, straks bij het afscheidnemen, zal ik een paar
uitgestalde exemplaren zien. Ik vraag me af hoeveel gegadigden er hiervoor
zijn.
We praten over hoe lang het geleden is, wie van de
familie er de jongste jaren nog langsgekomen is, de aflijvigen. En dan haalt
Franz zijn map boven met alles wat hij heeft verzameld over de familie Cornet.
Lees hier
LVO vanaf het begin