donderdag 1 juni 2017

facebookbericht 994

Een historische dag. De VS trekt zich terug uit het klimaatverdrag en Vlaanderen beslist om voortaan dunne boompjes langs de wegen te planten - als er al geplant wordt natuurlijk - omdat tegen dikke rijden gevaarlijker is. Vlaanderen de Leeuw en vliegt de Blauwvoet storm op zee!


*

Is de boom schuldig aan de persoon die er tegenaan rijdt? Moet alles wat zich niet tegen de mens kan verweren, wijken voor de mens? Moet alles waaraan we kunnen doodgaan worden vernietigd? En zilverberken, sorry hoor, vind ik echt niet mooi. Geef mij maar een beuk of eik of linde van een paar honderd jaar. Daar vertraag ik voor als ik er voorbij rijd. Met de fiets, natuurlijk.

*

Als ik het juist heb gelezen ergens, dan hebben we het over 34 van de plusminus 450 verkeersdoden per jaar in Vlaanderen (plusminus 900 in België) die sterven doordat ze tegen een boom zijn gereden. Daaruit maatregelen bedenken over dé bomen langs de weg, dik of dun, solitair of niet: dat lijkt me nogal antropocentrisch. Ondertussen sterven jaarlijks duizenden mensen door fijn stof, asbest, pesticiden en allerlei andere chemicaliën, stress, depressie enzovoort. Beschavingsziekten, zeg maar. Beter ware het daar iets meer aan te doen. En neen, Valentine Anais, bomen beschouw ik niet als decoratie. Al vind ik een weg met bomen langs, een dreef zeg maar, inderdaad wel mooier dan een zonder, maar dat doet eigenlijk niet ter zake.