woensdag 3 augustus 2016

de zomer van 2016 – 46



2 augustus

Mijn tekst over Zomergasten met Dyab Abou Jahjah is meer dan vijftienhonderd keer gelezen. Of toch minstens aangeklikt. Er zijn heel wat reacties op gekomen. Vaak instemmend, maar op mijn tijdlijn en elders op Facebook blijkt hoe gepolariseerd onze samenleving is geworden, hoe hard er wordt geformuleerd. Sans gêne worden de grofste bewoordingen en veralgemeningen neergekwakt. Zoals op de krant die berichtte over de vijftienjarige Vlaming met allochtone achtergrond die in het thuisland van zijn ouders of voorouders is verongelukt. De goorste racistische praat zie je daar verschijnen. Het gaat van kwaad naar erger.

Ondertussen kwakkelt de zomer voorbij. Vandaag is het een miezerige herfstdag. Er zijn geen zomers meer. Niet meer in de meteorologische zin, en ook niet in de zin dat het dan komkommertijd is. ‘Geen komkommertijd maar kommertijd’, zoals een Facebookcontact schrijft.

Ik koop Michelinkaarten van Duitsland en stippel een traject uit – omdat ik me nu eenmaal in mijn hoofd heb gestoken dat ik er goed aan doe om eens een paar weken wég te zijn. En de Franse misère wil ik nu wel eens even uit de weg gaan. Nederland is mij te grijs en te kil, zoals Raymond ooit zong, en te vlak. Dus wordt het: Duitsland. Ik ken dat land niet. Ik wil het leren kennen. Ik moet mezelf nog overtuigen om gráág te vertrekken maar ik denk dat ik wel benieuwd zal zijn. Enfin, ik ben het eigenlijk al. ¶