Thomas Barbier Ik weet niet wat
er moet gebeuren om je als lezer geschoffeerd te voelen, maar ik vind dat een
flauw argument. Een boek mag best een effect hebben op de lezer, dat legt ook
zaken bloot. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het lezen van een boek deel van de
performance kan zijn. Ik herinner me hoe ik reageerde op boeken als "Le
sermon sur la chute de rome" van Jérôme Ferrari. Hij schrijft ook passages
die gemiddeld genomen onnodig lang zijn, maar net met het oog op het ontnemen
van de adem van de lezer. Heel concreet bevat de roman onder meer een opsomming
van psychische ziektebeelden van een missionaris in Afrika, die je als lezer
fysieke misselijkheid laten voelen. Niet minder dan gepast, gezien de inhoud
van dat fragment, want zo leef je helemaal mee. De brutale apotheose van die
roman zet ook je hele ethische standpunten tegenover geweld op de helling. En
dat mag van mij best in een roman. Graag zelfs! Zonder stelling voor of tegen
mevrouw Spit te willen nemen, is het dus zaak om heel goed te begrijpen waaróm
iemand zich geschoffeerd voelt. Is het geweld gratuit, zonder een ethische
vraag te stellen? Of ligt het toch meer aan de lezer? Verder kan ik ook enkel
zeggen dat ik met overtuiging weet dat dit boek niet voor mij is. Vele anderen
vinden het wel een genot om te lezen. En ook daar is niks mis mee.
Pascal Cornet Ik heb niets gezegd
over de kwaliteiten van het boek zelf - enkel over wat het veroorzaakt/aanricht
bij lezers die ik au sérieux wens te nemen. Als een persoon die anders altijd
zeer gematigde woorden gebruikt het over 'gedegouteerd' en 'geschoffeerd en
erger' heeft, dan is mijn aandacht gewekt. (Merk de verwantschap met de
discussie over vrijheid van meningsuiting en smaak/wansmaak van cartoons.) Ik
heb het ook over marketing, en over hoe in de receptie van een boek oordelen en
vooroordelen meespelen, ook de mijne.
Overigens is mijn tekst geen recensie
maar - uitdrukkelijk - een brief. Die ondertussen, merk ik aan haar reactie op
een van de reacties hieronder, de bestemmelinge heeft bereikt.
Dominique Willaert Dag Pascal,
misschien zegt de reactie van jouw vriendin meer dan het boek van Lize Spit.
Mensen projecteren nogal vaak en veel hun ongenoegen via 'anderen'. Ik las het
boek en ben nog steeds onder de indruk: over de literaire kwaliteit, de
compositorische sterkte en de plotwendingen. Hopelijk wordt deze jonge auteur niet
doodgeknuffeld en natgelebberd door de de literaire elite en de
uitgeverswereld. Lize Spit is een talent!
Louis Stiller Als we alleen maar
gaan lezen want ons bevalt en aangenaam toucheert: leve de bouquetreeks!
Luc Denorme Ik heb al heel wat
op de teller (jaren en boeken), maar toch was mijn reactie : dit wou ik niet
lezen! Wel ben ik benieuwd naar wat jongere lezers van het boek vinden. Straks
nog de film ....
Miet Crabbé "Ondertussen
heb ik echt wel genoeg van die uit Vlaamse klei opgetrokken puberliteratuur die
het kneuterige provincialisme probeert te compenseren met spektakelseks."
- Ja...
Louis Stiller Dat lijkt me een
perfecte definitie van het vroege werk van Hugo Claus en Louis Paul Boon.
Miet Crabbé Die schreven
mooier
Ik heb Lize graag gelezen, maar vond dat
ze een film geschreven heeft. Ik vergelijk haar met Geeraerts. Visueel sterk,
weinig karakterdiepte, spannend.
Jan Posman dat lijkt me nu
geen reden om het niet te lezen, de voornaamste reden om het niet te lezen is
de onnoemelijke saaiheid tot op 30 bladzijden van het einde, een worsteling
want het boek is dik, en daarna met stip op 2: de taal, je houdt het niet voor
mogelijk wat die redacteuren "niet" hebben gedaan// de laatste 30
bladzijden waren een beloning voor mijn worsteling, die waren juist wel goed,
het lijkt wel of deze auteur zichzelf heeft leren schrijven met dit boek, maar
ik wil dat proces als lezer natuurlijk niet meemaken
Louis Stiller Dat vind ik juist
dé reden om dit boek wel te lezen: je ziet de schrijver inderdaad gedurende het
boek ontwaken, uit het ei komen, en dat vind ik fascinerend, veel interessanter
dan kundige schrijvers die het trucje inmiddels kennen en een heerlijk
gladgestreken boek afleveren. Doe mij maar de kartelrandjes. En wat saaiheid
betreft: ook De Avonden van Reve en Annelies Verbeke's 30 dagen zijn de facto
saaie boeken, die in de laatste pagina's van diepte en zwaarte worden voorzien.
Ook niet de minste romans.
Marc Reugebrink Saaiheid is 'in the eye of the beholder'. Je karakterisering van 'Dertig dagen' lijkt mij een gevolg van
onzorgvuldig lezen: de diepte en zwaarte zitten in dat boek van meet af aan in
de zinnen, net als de humor en de tragiek. Dat is echt geen kwestie van 'de
laatste pagina's'.
Jan Posman het boek is
ongeveer 200 bladzijden te lang, onzorgvuldig lezen is een hachelijk begrip,
uiteraard is saaiheid in thé eye of thé beholder, ik zeg gewoon tegen Pascal
wat volgens mij, thé beholder, een betere reden is om het niet te lezen, ik ben
op FB geen recensent die eens op zijn gemakje een oordeel gaat vellen ///
niemand reageert over de taal, toch is wat hier gebeurd is merkwaardig, de
Hollandse uitgever leest dit taaltje en denkt: Vlaams, exotisch, schattig, en
de Vlaamse taalvaardige lezer die graag Nederlands leest "schrikt" gewoon,
en schrikken is hier geen hyperbool, misschien zitten zoals Marc Reugebrink
zegt, de diepte en de zwaarte van meet af aan in de zinnen, maar als die zinnen
niet deugen, dan werkt het niet
Alexander Conarot Cornet Het boek
had geweldig ingekort kunnen en misschien wel moeten worden. Dat is zeker. Het
heeft me verbaasd dat dat niet gebeurd is.
Marc Reugebrink Ik reageerde op
Louis, Jan, niet op wat jij zei. Ik las Spit niet, en het is waar: als de
zinnen niet deugen, valt alles in duigen.
Wim Chielens Het is te makkelijk
om te zeggen "Je zult het intellectueel oneerlijk vinden..." om het
dan toch maar te doen. Het boek staat op mijn leeslijstje voor van de zomer en
tot zolang rep ik daar met geen woord over, het lijkt me inderdaad
intellectueel oneerlijk om het anders te doen.
Evelien Rutten Ik ben ook niet
voorbij de eerste tien blz geraakt, het was gewoon slecht geschreven. Punt.
Moet die hele uiteenzetting over haar uiterlijk er dan echt bij?
Miet Crabbé Ja, want dat
speelt mee
Pascal Cornet Evelien Rutten en
Wim Chielens. Mijn brief gaat over hoe een boek, dat om de een of andere reden
een hype is en dat iedereen al 'kent' nog voor hij of zij het gelezen heeft, en
over hoe een lezer, in dit geval ikzelf, op basis van die 'voorkennis' oordelen
vormt, die dus in feite vooroordelen zijn. De marketing, de cover, ja, ook het
uiterlijk van de schrijfster: dat speelt daarin allemaal een rol. Mijn brief is
zeker geen recensie. Overigens geef ik zelf al aan dat ik mij bezondig aan
'intellectuele oneerlijkheid'. Dat lijkt me dan weer eerlijk.
Alexander Conarot Cornet Ieders
uiterlijk speelt een rol. Of het nu het uiterlijk van een schrijfster is of
mijn eigen uiterlijk. Elke mens is in meer of mindere mate een
zelfpromotiemachine en hij/zij is vrij om te kiezen hoe hij/zij dat aanpakt.
Jonge mensen groeien helemaal met dat gegeven van zelfpromotie op, want hoe
anders kan je Facebook beschouwen dan als een (zelf)promotiemachine? Lize Spit
wil iets verkopen en met haar gemakkelijk te herkennen kapsel heeft ze alvast
op die manier onze aandacht. Laat ons ook niet vergeten dat ze nog heel jong is
en naast schrijfster ook gewoon 'een meisje van 28' moet kunnen zijn. In die
zin begrijp ik niet goed waarom haar kapsel zoveel aandacht waard is. Laat haar
haar weg afleggen. Als ze nu jong is en (te veel) meegaat in marketingdenken,
is dat óók deel van haar leerproces. Op mij maakt ze een integere indruk.
Hanco Kolk Beste Pascal, ik
heb u nooit ontmoet maar uw voornaam refereert aan een vermaarde wetenschapper
dus ik neem aan dat uzelf ook over een indrukwekkende intellectuele bagage
beschikt. Daarenboven geeft uw achternaam blijk van muzikaliteit omdat het doet
denken aan het koperen blaasinstrument. Ik ben niet van plan u te ontmoeten,
maar een vriendin - ik noem haar voor de gelegenheid Q - schreef mij dat u een
bijzonder onaangenaam iemand bent die te pas en te onpas meningen verkondigt
zonder enige onderbouwing. Veel mensen zullen daar waarschijnlijk onder lijden:
uw bakker, de huisbaas, willekeurige mensen die u ontmoet en tegen wie u
ongetwijfeld opinies spuit. Het is dieptriest dat u daarmee zovele mensen
waarschijnlijk verdriet doet. Ik schrijf u deze brief omdat ik niets met u te
maken heb en verder helemaal niets van u weet. Maar het is een schande.
Alexander Conarot Cornet Ik heb dit
boek gekocht op mijn verjaardag en tevens de verschijningsdatum van het boek,
18 januari. Zomaar, 'om eens zot te doen'. Van een hype was dus nog absoluut
geen sprake. Thuis ben ik beginnen lezen en ik heb het boek niet meer weggelegd
tot ik op 22 januari de 480 bladzijden achter de kiezen had. De voortdurende
vraag 'en wat gaat er nu gebeuren?' dreef mij vooruit, ik was zeer onder de
indruk. Nu ben ik niet de meest aandachtige lezer en moet lezen voor mij in de
eerste plaats ontspannend zijn. Ik wil me dus niet 'meten' met een aantal
andere mensen die hier hebben gereageerd en die sowieso meer 'bagage' hebben.
Maar ik vind je brief niet zo sterk, Pascal. Eigenaardig genoeg herkende ik in
deze tekst niet meteen jouw stem. Je tekst valt te licht uit en haalt wat mij
betreft niet jouw gebruikelijke niveau. Er ontbreekt iets aan. Je maakt je er
iets te gemakkelijk van af.
Louis Stiller Heerlijk, al die
tegengestelde leeservaringen. Zoals mijn docent Moderne Letterkunde altijd zei:
Goede literatuur scheidt de geesten.
Richard Keijzer Ik weet niet wie
denkt dat een spade er zo uitziet, maar voorop dat boek staat dus duidelijk een
pionierschop!
Sarah Desplenter Pascal, ik zou me
nooit laten leiden door vriendin X die zich door een boek geschoffeerd voelt,
wel door een literaire, stilistische ervaring. Ik heb de eerste bladzijden van
dit boek gelezen en vond het van zo'n erbarmelijk niveau dat ik het boek niet
gekocht heb. Wat de voortdurende vraag betreft 'Wat gaat er nu gebeuren', Alexander,
ook dat vind ik een twijfelachtig argument. Ik wil geen tijd verliezen met
boeken waarbij ik me afvraag wat gaat er nu gebeuren, behalve indien ze zeer
goed geschreven zijn. En dat is hier niet het geval.
Alexander Conarot Cornet Ik heb er
bijzonder van genoten en dat is voor mij het enige dat telt. Aan de
schrijfstijl heb ik mij geen moment gestoord en als ik jullie commentaren lees
zou ik dat bijna vreemd moeten gaan vinden. Verklaar u vooral nader, zou ik
zeggen. Wat een ander over dit boek denkt laat mij overigens koud. Genoeg
andere boeken om te lezen.
Sarah Desplenter Alexander, Je zegt
in één adem Verklaar u nader en Wat een ander ervan denkt laat mij koud. Als je
ervan genoten hebt is het natuurlijk ok. En verder denk ik dat mijn
veeleisendheid met leeftijd te maken heeft. Erbarmelijk is overdreven, dat geef
ik toe, maar zeer sterk, zeer eigen is het niet. Ik heb daar geen eigen stem in
herkend en ik heb geen tijd meer over om me met zoiets bezig te houden.
Thomas Barbier Ik heb daar ook
geen tijd voor over, maar noem mij niet oud, he, Sarah! wink-emoticon
Alexander Conarot Cornet Dat het
mij koud laat betekent dat het mijn mening over het boek niet zal veranderen,
dat ik vraag om u nader te verklaren geeft aan dat ik echter nieuwsgierig ben
naar andermans mening. Voor de rest moet ik, euh, toegeven dat ik niet zéér
veeleisend ben op vlak van literatuur. Ik ben tamelijk snel tevreden op dat
punt! Misschien verandert dat nog!
Erwin Keustermans Ja man... toch wel
een beetje vrolijk van je brief. Blijf maar spitten.
Alexander Conarot Cornet Waarom
trouwens uitweiden over haar Selah Sue-look en haar 'snoetje' als je het daarna
een bijzaak noemt, Pascal? Dergelijke 'bijzaken' gaan de hoofdzaak
overschaduwen, zoals je ook wel weet, en dat vind ik niet zo fair. Je drumt haar
in een hoekje. Je grijpt Lize Spit aan om het eigenlijk over iets anders te
hebben, lijkt me. Schandaalsucces? Eerst zelf het boek lezen voor je zo'n woord
in de mond neemt, zou ik zeggen. De mening van vriendin X lijkt wel zéér
doorslaggevend. En waar zit 'm de Humo-humor in de 'blowjob-kwestie'? Te
gemakkelijk. Ik weet dat je niet blij bent met wat Humo, volgens jou, in onze
maatschappij heeft geïnjecteerd, om het zo te zeggen, maar als je iets over
ironie wil schrijven, dat heb je al, zeer boeiend, gedaan na je lectuur van
Joost De Vries. En dan "puberliteratuur".. Waar komt dat vandaan?
Daar verlies je helemaal de hoofdzaak uit het oog, wat mij betreft. Eigenlijk
heb je het in je tekst slechts ten dele over (het boek van) Lize Spit. Eronder
zit iets heel anders. Schrijf daar dan over en houd Lize Spit er buiten. Of
lees het boek.
Pascal Cornet Ik heb het
inderdaad maar zeer ten dele over Lize Spit haar boek. Zie mijn reacties op Thomas
Barbier bijna helemaal bovenaan en op Evelien Rutten ergens halverwege.
Benedikte Van Eeghem zolang
meningen verschillen, is er hoop voor de wereld. En deze mening is er één zoals
alle andere meningen. Er is namelijk geen wet die zegt welke je argumenten
moeten zijn om een boek 'goed' of 'slecht' te mogen vinden. Ik heb deze
conclusie op Goodreads gedropt: "'Het smelt' is een fiks debuut en
allesbehalve een slechte roman. Maar het is ook een hype. Een immense hype.
Waardoor objectief oordelen bijna onmogelijk wordt."
Thomas Barbier Objectief oordelen.
Dat lijkt me een paradox van jewelste smile-emoticon
Benedikte Van Eeghem en met
objectief (mogen) oordelen bedoel ik: niet bij voorbaat neergesabeld worden als
je zegt dat je het geen boek vindt. Niet verplicht worden het goed te vinden
omdat een hype zegt dat het steengoed is. Dat gebeurt met dit boek gedurig.
Triest, gewoon.
Karl van den Broeck Soms moeten ook
stukjesschrijvers zich afvragen of het stukje dat ze aan het schrijven zijn wel
geschreven moet worden. Wat een kleingeestig gezwam. 'Het smelt' is een zeer
goed boek. Punt.
Pascal Cornet Mijn 'stukje' gaat
niet in de eerste plaats over het boek, Karl van den Broeck. Dat kan ook niet
want ik heb het niet gelezen. Het is een brief over de manier waarop 'Het
smelt' een publiek bereikt. Waar het, blijkbaar, zeer uiteenlopende reacties
opwekt.
Els De Pauw Sinds wanneer moet
je de lezer sparen? Akkoord met Karl, Het Smelt is een steengoed boek, niet
alleen door het verhaal, maar ook door de manier waarop. Sterk. Erg sterk.
Karl van den Broeck Pascal. Steek een
bolleke in uw mond.
Jan Posman wel, Karl, het is
juist een heel interessante discussie. Omdat er zo veel controverse is over de
kwaliteit van dat boek, ben ik elke keer benieuwd naar elke mogelijke reactie
erover, de reactie dat het "een zeer goed boek is. Punt;" voegt
echter weinig toe
Pascal Cornet Inderdaad een zeer
interessante discussie, Jan. Ik neem mij voor daar nog eens grondig op door te
gaan. Uiteraard mét een lectuur van het boek. En dan recenseren maar, op een
niveau, Karl van den Broeck, dat het 'kleingeestig gezwam' verre zal
overstijgen!
Sven Staelens Ik heb het
gelezen. Vond het een goed boek. Ben geen recensent. (& vind het toch nog
een interessante discussie)
Isaura Fluit Nieuwsflits. Ook
om literatuur te verkopen gebruikt men marketing. Welkom in de 21ste eeuw.
Thomas Barbier En discussies op
Facebook zijn nog de beste reclame van allemaal wink-emoticon
Pascal Cornet Thomas Barbier, je
moest eens weten hoeveel Das Mag me betaalt!
Christiane Vermoortel
Tegenwoordig is de marketing belangrijker dan de inhoud van het boek...
Isaura Fluit Neen, helemaal
niet. Het is niet omdat een boek op een goede manier in de markt gezet wordt
dat het daarom een slecht boek is.
Thomas Barbier Maar je kan je de
vraag stellen of een hype de goeie manier is. Uiteindelijk gaat de uitgeverij
zo wel maximaal langs de kassa, maar tegelijkertijd komt er een aanzienlijk
publiek in contact met een boek dat helemaal niet voor hen is. Marketing is in
het boekenverhaal één zaak, het cureren van kwaliteit en begeleiden naar een
goeie boekenkeuze een andere. Een goeie boekhandel is daar een belangrijke
schakel in.
Met andere woorden, ik snap niet waarom
een hype creëren gelijk staat met succes, want dat is het niet. Crocs zijn ook
een hype, maar je reinste rommel.
Isaura Fluit Oh dear. De onafhankelijke
boekhandelaar als hogepriester die de onwetende lezer naar het juiste boek
leidt. Een van de redenen waarom ik boekhandels vermijd als de pest.
Peter Mangel Schots Ik denk dat de
discussie eerder om het andere uitgangspunt draait, Isaura, Namelijk: het is
niet omdat een boek op een goede manier in de markt gezet wordt dat het daarom
een goed boek is wink-emoticon
Ik kan trouwens een goede boekhandel(aar)
echt aanbevelen. 't Is zoals een goede sommelier: je zegt wat je zoal lekker
vindt en zij/hij geeft tips die daarmee stroken.
Isaura Fluit Uiteraard heeft
marketing weinig te maken met de kwaliteit van een boek. Maar sowieso zal goede
marketing proberen om een weerklank te creëren bij het juiste publiek. Anders
is het ook gewoon slechte marketing. En je focussen op het uiterlijk van de
schrijfster (want het gebeurt altijd bij schrijfsters natuurlijk) is gewoon een
ongelooflijk zwaktebod. Verder ben ik een redelijk ervaren lezer en heb ik
dankzij apps als goodreads of recensies in alle mogelijke talen van de wereld
niet echt nog nood aan een boekhandelaar die me gewoon een boek wil verkopen.
En gelukkig ben ik niet zo iemand die valt voor het soort vals sentiment van
een 'papieren' boek als hoogste goed te zien. Het e-boos van Spit heb ik via
Das Mag aangeschaft, maar ik laat het nog even liggen omdat ik binnen een jaar
of zo wel op mezelf zal zien wat er van de hype overblijft. Maar zoals ik Spit
zie op TV of haar lees in interviews: die vrouw heeft gewoon een goed idee van
waar ze heen wil en het lijkt er ook nog op dat ze kan schrijven. En ze ziet er
niet slecht uit. Ik kan me voorstellen dat dat bepaalde heren van middelbare
leeftijd enigszins zenuwachtig maakt wink-emoticon
Peter Mangel Schots Ik kan me niet
direct inleven in wat mannen van middelbare leeftijd denken. Voor de rest gooi
je wel veel op één hoop, vind ik. Even kijken...
- Ik zie niet in waarom een voorkeur voor
een papieren boek vals sentiment zou moeten zijn. Raar...
- Uiteraard wil een boekhandelaar boeken
verkopen, maar we gaan hier uit van de situatie van een klant die sowieso een
boek wil kopen. Dan lijkt me het verstandig van een goede boekhandelaar om een
boek aan te bevelen dat de klant graag leest, veeleer dan een boek waar hij nog
even vanaf wil smile-emoticon
- Elke referentie naar het uiterlijk van
een schrijver is er een te veel, volledig akkoord. Ik zal een schrijfster niet lezen
om haar uiterlijk. Anderzijds zal ik ook uit tv-optredens en interviews geen
conclusies trekken over de schrijfkwaliteit van een auteur.
Isaura Fluit Het gaat me om de
man van middelbare leeftijd hier die het nodig achtte om een boek af te branden
dat hij niet gelezen heeft op basis van een cover en het kapsel van de
schrijfster er van. Ik vind dat walgelijk. Is er ooit iemand die heeft gezegd
over pakweg Herman Brusselmans dat die veel boeken verkoopt omdat hij lang haar
heeft en een opvallende bril? Neen. Maar oh wee als een vrouwelijke auteur zich
niet schaamt voor haar vrouwelijke kenmerken. Eenzelfde behandeling viel Lara
Taveirne eerder al te beurt in De Morgen trouwens.
Peter Mangel Schots Zoals ik al zei:
dat is af te keuren.
(De vergelijking met Brusselmans is
anders op vele vlakken wel raak smile-emoticon )
Pascal Cornet Isaura Fluit, ik
heb wellicht niet nadrukkelijk genoeg in mijn tekst duidelijk gemaakt dat ik
precies die nadruk op het uiterlijk van de schrijfster aanklaag. En overigens
brand ik het boek niet af.
Isaura Fluit Maar wat bezielt
je eigenlijk in vredesnaam om te beginnen melken over een boek dat je niet eens
gelezen hebt? Ik heb redelijk wat recensies en interviews met Spit gelezen en
er was geen enkele die zich focuste op haar uiterlijk. Wel gemerkt dat ook Spit
zich verzet tegen de hype, of alleszins niet tot hype gereduceerd wil worden.
Alias Axel ik snap niet hoe
Lize Spit u in uw lezertenen kan steken als u het boek niet gelezen hebt. omdat
wat ze schrijft mensen pijn doet (waaronder dus uw vriendin X)? en zelf niet
gelezen of een poging daartoe ondernomen? neen. ik blijft het niet snappen.
Pascal Cornet zie mijn
antwoorden op reacties hierboven, Alias
Alias Axel die had ik gelezen
Pascal Cornet. je brief heeft in ieder geval een vermakelijke -in de zin van
hoogstaand- discussie op gang gebracht. los daarvan blijft mijn conclusie: je
lezer(s)tenen kunnen niet geraakt worden als je het boek niet gelezen hebt.
Everhard Goos Toch knap om zo'n
hoop zooi te produceren. Ooit overwogen om schrijver te worden?
Rudy Vanschoonbeek in de laatste zin
van uw brief schrijf u ustensiliën fout: daar moet 1 s minder in
Pascal Cornet Dank u, Rudy. Dàt was
inderdaad fout.
Rita Wauters U hebt gelijk,heb
het gelezen, voelde mij niet goed, ik vind dat het overroepen is, en teveel
publiciteit krijgt, dit gebeurt wel meer ook met andere auteurs.
Sonja Taveirne Het is een spade!
Ik dacht dat het een toiletborstel was. Dit geheel ter zijde. tongue-emoticon
Gert Van Nieuwenhove Citaat:
'Het wordt nog pijnlijker qua relaties en situaties. Ik voel me echt niet
lekker.’ Volgens mij gebruikt u - via een derde - een ethisch motief in de
beoordeling van een roman. Is zoiets eigenlijk niet gewoon gezeik, mijnheer
Cornet?
Pascal Cornet Ik beoordeel de
roman niet. Ik heb het in de eerste plaats over marketing en hoe die kan
bijdragen tot vooroordelen. Ook de mijne.
Beatrijs Vankersschaever Ik vond het
begin juist sterk en veelbelovend, maar het tergend tempo ging me wat vervelen
en het niveau was voor mij persoonlijk niet constant genoeg. Ik had er
inderdaad na de media hype meer van verwacht. Ik had het graag nog wat
onheilspellender gehad. De laatste 50 pagina's heb ik wel niet gelezen. De
reden: ik moest het boek indienen....
Alexander Conarot Cornet Hebt u
overwogen het boek te verlengen? Er na 430 pagina's de brui aan geven is wel
een beetje sneu!
Beatrijs Vankersschaever Inderdaad,
ik zal het einde dus nog lezen. Ik moest het teruggeven aan de eigenares (niet
bibliotheek)
Pascal Cornet Ik leer uit deze
discussie, waarbij ik iedereen die ertoe heeft bijgedragen wil bedanken, dat ik
wellicht in mijn brief, die géén recensie was, voorzichtiger had moeten zijn
want ik besef dat ik de *indruk* heb gewekt, Gert Van Nieuwenhove, dat ik mij
heb weggestoken achter het oordeel van iemand anders, wat inderdaad verfoeilijk
is, en dat ik, blijkens de reacties van een aantal anderen, onvoldoende
duidelijk heb gemaakt dat ik een *vooroordeel* heb verwoord en niet een
*oordeel*. Maar vooroordelen kunnen ontstaan, positief of negatief, als gevolg
van een marketingcampagne, die in dit geval in een hype is omgeslagen. Het
uiterlijk van een auteur speelt daarin een rol. Niet voor mij, want ik ben een
*goede* lezer en zal dat ook bewijzen, zoals ik dat in het verleden al zeer
vaak bewezen heb - voorbeelden daarvan zijn op mijn blog te vinden. Het
volstaat om daar in de rechterkolom af te zakken tot de rubriek 'De leesclub'
om tientallen links te vinden naar teksten over boeken die ik in leesclubs heb
geïntroduceerd. De oordelen van diegenen die 'Het smelt' wél gelezen hebben
lopen sterk uiteen - maar dat doet er niet toe. Ik kan nu niet anders dan de
debuutroman van Lize Spit lezen, het zal me leren. Ik hoop uiteraard dat die
lectuur mijn vooroordeel zal weerleggen. Ik beloof jullie allen van mijn
lectuur op een eerlijke en minder tot verwarring aanleiding gevende manier
verslag uit te brengen in een grondige, ernstige en rechtvaardige bespreking.
Maar dat zal ten vroegste voor volgende week zijn. Ik zal hieronder een link
ernaar posten.
Truus Roeygens Zit er niet mee
in, Mr. Cornet. Uw naam smelt. Uw brief smelt. Ik heb van uw woorden genoten!
Lieven Van de Woestyne Zeer
geboeid en geamuseerd de stream gelezen. Dank je, Pascal. Nadat ik nog wat
verder las, meen ik dat het hier mocht stoppen. Tot na je recensie!
Jan Stevens Wat is hier nu het
nut van? Kan iemand mij dat eens uitleggen?
Karen Goethals Nut: Het bracht
een interessante discussie op gang over -al dan niet terechte en onderbouwde-
(voor)oordelen en meningen. Ik heb alle reacties gelezen en vond het erg
boeiend wink-emoticon
Kees Klok Als je wilt
oordelen over en boek een je leest het niet eerst, doe je per definitie aan
gelul, of je bent zo iemand die alles van bijvoorbeeld de bijbel meent te weten
omdat dominee het zegt, terwijl je het ding zelf nooit hebt ingezien. Gebakken
lucht dus.
Geert Viaene als ik het goed
begrijp delf je met je stelling al op voorhand een beetje je eigen graf, maar
je duwt er een ander in (slaat haar net niet de schedel in) ...? Het is je
volste recht natuurlijk om af te haken na een niet gekregen blowjob - en ik heb
het boek ook nog niet gelezen - maar dat schrikt mij allerminst af, een boek
mag pijn doen, toch...?
Marc Tiefenthal mijn vooroordeel
om het boek niet te lezen is dat de auteur op de schrijfschool heeft gezeten.
Ik wacht om haar te lezen tot ze een paar volgende boeken uit heeft gegeven -
nu kan ik wel tegen een mooi stuk maar zelf gebruik ik geen negerwoorden zoals
blowjob dus kan het me geen fluit schelen wat ze daar aan bedenkingen aan
koppelt.
Sven Staelens Wat heb je toch
tegen 'de schrijfschool', Marc? Het is echt niet dat ze je daar leren hoe een
bestseller te schrijven hoor. In de opleiding zoals ik ze heb gevolgd -
intussen werd een en ander hervormd - kregen de studenten een inleiding tot
verschillende takken binnen de literatuur / verschillende manieren van
schrijven. Dat ging aan de hand van voorbeelden en in groep besproken
individuele opdrachten. Nergens werd gebruik gemaakt van 'de grote richtlijnen'.
De kwaliteit van een debuut - of van welk boek dan ook - kan volgens mij dus
niet afhangen van het al dan niet volgen van die opleiding. Je gaat een
muzikant toch ook niet meteen afschrijven omdat hij op de muziekschool heeft
gezeten?
Marc Tiefenthal ik werk zelf met
muzikanten die geen opleiding hebben gevolgd; ze kunnen geen noot lezen maar
kennen het repertoire door en door. De schrijfschool houdt het gevaar in dat je
er pasklare producten leert schrijven. je moet eens iets van Witgenstein lezen,
dan begrijp je me wel.
Sven Staelens maar ik begrijp je
van bij het begin hoor, ik ben zelf een muzikant die geen noten kan lezen en ik
heb een hekel aan pasklare teksten. in feite houdt elke school het gevaar in
dat jij aanhaalt, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat elke afgestudeerde
dat gevaar opzoekt.
Martinus Benders Er is nog een
substantiëler gevaar, namelijk dat noodlijdende uitgevers package deals met dit
soort scholen gaan sluiten. Zoveel auteurs afnemen, school krijgt goede naam,
in ruil voor geld.
Marc Tiefenthal ik wou dat het
waar was, dat niet elke afgestudeerde en zo voort. Terwijl de school al een
tijdlang het belang van literatuur heeft opgegeven en er daarom schrijfscholen
zijn ontstaan. Decadentie
Sven Staelens Ja, daar hadden we
het een tijd geleden in jouw draad ook over. Ik heb het niet zien gebeuren. Het
is plausibel, maar volgens mij minimaal wanneer we het over de Vlaamse
schrijversschool hebben.
Martinus Benders Je kunt helemaal
niet controleren of zoiets gebeurt of niet. Dat het plausibel is betekent
doorgaans alleen maar dat het waarschijnlijk zal gaan voorkomen in de
realiteit.
Sven Staelens Oke. Mocht dat dan
in de realiteit gaan voorkomen, dan is dat toch zo doorzichtig als wat. Zoiets
werkt volgens mij slechts bij een zeer beperkt publiek.
Kees Klok Nee, 'negerwoord'
is een beschaafde uitdrukking en wat die schrijversschool betreft, dat zegt
natuurlijk niets.
Paul Verté-Kastekkere Denk dat
Pascal alle recht heeft het boek NU niet te willen lezen, wegens NU reeds
40.000 exemplaren verkocht sinds het verschijnen in janauri. Vraag me met hem
af hoeveel mensen sinds de hipe het boek hebben gelezen of het gewoon op de
nachtkast hebben liggen. Zoals ik. Het is een schitterend mooi debuut, maar je
leest de roman niet zomaar in één trek uit.
Geert Viaene Ik denk dat Pascal
zijn les heeft getrokken....
Pascal Cornet Welke les, Geert
Viaene?
Geert Viaene Rond vooroordelen
Pascal Cornet Ik heb geschreven
over een vooroordeel, Geert Viaene. Volgende week schrijf ik over mijn oordeel.
We zullen zien of het oordeel het vooroordeel bevestigt.
Paul Rigolle Zelf heb ik ‘Het
spit’, sorry, ‘Het smelt’ ook nog niet gelezen en was dat tot hiertoe nog niet
van plan. Bij debutanten moet je vooral aanknopen met hun tweede boek, vind ik.
Wel mooi is dat een Facebook-post als deze hier een klein lees-generatortje op
gang weet te brengen. Je zij geprezen Pascal Cornet! Ik ben benieuwd naar jouw
echte recensie!
Sonja Taveirne Dank je voor die
brief Pascal. Je omschrijft de reden waarom ik dit soort boeken niet
lees. Mijn
aard is zo dat ik heel gemakkelijk beïnvloed kan worden door negatieve emoties.
Nu ben ik al jaren een heel gelukkige persoon net omdat ik alles opzoek die
positief is. Films, boeken, ervaringen. Het is een automatisme. Ik heb dus geen
nood dat in dit soort boeken, en ben dus heel wat met jouw brief. Dank.