Die kat interesseert me natuurlijk geen zak, wel de
boodschap en vooral hoe hij wordt gebracht. Reeds met typografie en lay-out,
het algemeen voorkomen zeg maar, gaat een en ander behoorlijk in de mist. De vormgeving
van het titelwoord ‘VERMIST’ is inadequaat. ’t Is te blitz, ’t zou iets
ingetogeners mogen. De boodschap is per
slot van rekening treurig. Heeft de steller met dat verdwijn-perspectief willen
illustreren dat zijn katje is verdwenen, een overeenkomst betrachtend tussen
vorm en inhoud? Dat lijkt weinig waarschijnlijk, nietwaar? De foto is in de
breedte uitgerokken. Beeld en tekst verhouden zich slecht tot elkaar. Er had een
witregel tussen gemogen. En de tekst had beter ook rechts uitgelijnd geweest,
nu zit er aan die kant te veel wit in de marge. Laat ons eens die tekst van
naderbij bekijken… (De schoolfrik in me komt boven – u moet het mij vergeven,
ik kan dat trekje maar heel zelden botvieren.) ‘Vermist kat(vrouwtje) is
weglopen op 10 augustus. Heeft in kattenhalsband waar in nummer staat die niet
klopt. Als je haar vind gelieve te bellen…’ Sic,
dus. En dan volgen de nummers, en ook nog een adres voor het geval u het beest
eigenhandig bij zijn baasje wenst af te leveren. Hopelijk keert het niet tegen
zijn zin naar huis terug.