maandag 27 augustus 2012

schrikkel 231



Het is vandaag zaterdag. 18 augustus. Buiten schijnt de zon, het is heel warm: wel dertig graden. En wat betekent dat derde bordje? Niets. De leegte. De uitzichtloze tijd van het bejaardentehuis. Het is een plotse overgang. Buiten de zomer, hier een kille herfst. Winter bijna. Het is al donker. Zoonlief, zelf al bijna bejaard, roodgebroekt, komt op bezoek. Ik druk met schroom af, dit is bijna te intiem – ik besef dat. Toch wil ik het tonen. Het is een realiteit die al te zeer buiten de werkelijkheid wordt gehouden. Ik hoop dat ik het nooit moet meemaken maar het is daar sneller dan je denkt. ‘Zaterdag 18/8’: geen jaartal, de tijd staat stil, of is hooguit louter cyclisch geworden. Straks breekt de winter aan. De dood is in het land. Die zwarte sokken passen niet bij die rode broek. Maar wie maalt daar om? Het is dertig graden en de zon schijnt. Onbarmhartig.