30 december 2012
In Somerset House, aan The Strand, de tentoonstelling ‘Cartier-Bresson: A Question of Colour’. Over fotografen die zich door Cartier-Bresson lieten inspireren maar hem niet volgden in zijn overtuiging dat kleur een minder volwaardig medium was dan zwart-wit. (Cartier-Bresson aanvaardde enkel voor de centen eens een kleuropdracht.) Een heel interessante tentoonstelling was het, met foto’s van, behalve Cartier-Bresson, Haas, Gruyaert, Leiter, Walker en nog een paar anderen. Ik koop de catalogus, die dertig pond kost, wat me doet aarzelen, maar ik wil wel iets van deze ervaring vasthouden.
Terwijl ik naar de prachtige foto’s van Saul Leiter sta te kijken
(van wie ik in Charleroi een paar jaar geleden de tentoonstelling miste), word
ik aangesproken door een man die me in meer dan één opzicht aan S.B. doet
denken: fysionomie, schutterigheid, melomaan tot in het voorkomen,
intellectueel, ietwat excentriek. Hij vraagt me iets
technisch-Testaankoopachtigs over het fototoestel dat over mijn schouder hangt,
en we raken aan de praat over fotografie als een goede manier om op een nieuwe
manier naar de werkelijkheid te kijken. Een kort contact, dat echter wel een
zin in zich draagt. Ik geef de man mijn blogadres.
In The National Portrait Gallery is er een tentoonstelling
met inzendingen voor een portretfotowedstrijd. Spontane portretten, geforceerde
portretten… Het doet mij zin krijgen om ook eens op een ernstige manier mensen
te portretteren… Geen pasfoto’s, maar op een relevante manier de mensen in hun
omgeving plaatsen… Maar over welke interpretatie heb je het dan: die van jou of die van de geportretteerde?
Misschien wil de geportretteerde helemaal niet worden geportretteerd op de
manier die jij voor ogen hebt?
De laatste tentoonstelling die we vandaag bezoeken is die
over de 18de-eeuwse Britse landschapsschilderkunst in The Royal Academy of
Arts: Gainsbourough, Constable en Turner en de graveurs voor en na, die voor de
verspreiding van de Europese landschapsschilderkunst zorgden (voor) en voor de
verspreiding van de Britse en van de idee van het pittoreske (na).