maandag 18 november 2019

vorig jaar 12



181118
Ik ga fietsen maar een pittige ‘schrale’ oostenwind en een temperatuur van minder dan 5 graden nopen me al vlug tot de terugkeer. Amper 22,5 kilometer op de teller. * De centrale gedachte in Het zwijgen van Jan Karski is interessant: de geallieerden zijn medeschuldig aan de Holocaust want hoewel ze ervan wisten, hebben ze toch niets gedaan om het te verhinderen. En misschien is het zelfs nog erger: de genocide op de joden kwam hun goed uit. Maar waarom? * (…) We bezoeken de tentoonstelling van Didier Van de Steene in de B&B aan het Walplein. Het uitbaterskoppel, twee mannen, is muzikaal: de ene componeert en de ander speelt piano. Er is ook een basklarinet. De muziek is mooi. De tentoonstelling ook. Ik koop een schilderij, de groene ruiker met die ene rode bloem. (…) ik mag het volgende week ophalen. Twee of drie mij onbekende mensen spreken mij aan omdat ze me van mijn blog kennen. Dat doet plezier. We stappen naar de Centrale Begraafplaats in Assebroek. (...) We wandelen langs de graven, verwonderen ons over de vergankelijkheid, de lettertypes, de ingelijste, op email ‘geprinte’ foto’s op de zerken. Nonnen en broeders van congregaties liggen keurig gerijd onder allemaal eenzelfde kruis. Witte gekruisigden liggen op een bed van groen mos en rosse beukenbladeren. (…) *