vrijdag 1 januari 2021

lijstje 31

voornemens voor het nieuwe jaar

 

Ik neem mij voor 2021 voor, voor wat betreft zaken waar ik zelf iets aan kan doen, om (in willekeurige volgorde)…

…niet besmet te geraken, onder meer door mij te laten vaccineren zodra dat kan, en indien ik toch besmet zou geraken niemand anders te besmetten;

…iedere keer dat ik het pand verlaat iets mee te nemen waarvan ik afstand wens te doen;

…tien kilo af te vallen (da’s het meest complexe voornemen want daaronder ressorteren meerdere deelvoornemens die ik hier niet een voor een ga expliciteren, maar het ketonendieet volgen is er een van en dus:);

…mij te verdiepen in de geheimen en mogelijkheden van het ketonendieet;

…een reis te maken, solitair en per fiets als het moet of anders als het kan;

…een fatsoenlijke installatie aan te schaffen zodat ik opnieuw alles wat ik aan muziek in huis heb en op mijn computer heb staan kan beluisteren;

…mijn woning op orde te houden;

…meer te tekenen;

…mij niet te veel te laten afleiden van mijn voornemens;

…mij te verzoenen met mensen met wie ik onnodig in een knoop lig;

…het tweede deel van mijn memoires te publiceren, het derde af te werken en het vierde te schrijven;

…nog minder tijd te besteden aan Facebook en in elk geval daar niet tot een verdere polarisering bij te dragen;

…elke dag te beginnen met schrijven in plaats van met lezen;

…mijn Proust-lectuur voort te zetten en nog een paar van die vaak dikke boeken lezen die ik mij heb aangeschaft maar die ik nog niet gelezen heb – en uiteraard ook veel boeken hérlezen want dat is de ware zin van het lezen: dat je nooit, zolang het je vergund is, definitief afscheid mag nemen van een goed boek want goede boeken zijn vrienden;

…meer goede doelen te steunen;

…mijn foto’s te selecteren met het oog op het project waarmee ik een paar van mijn foto’s voor voortijdig verdwijnen wil behoeden;

…goed (of beter) te zijn voor mijn kinderen, vrienden en vriendinnen;

…verder afscheid te nemen van mijn digitaal bestaan;

…een schilderij van Raven Lamoot te kopen;

…geen zinnen meer te schrijven met driemaal het woord ‘voor’ in;

…mijn lidmaatschap van de PVDA, Apache en het Masereelfonds te hernieuwen;

…het werk dat mij toelaat om zonder financiële zorgen te leven naar behoren te blijven uitvoeren en op dat werk nooit te beginnen met aftellen naar mijn pensioen;

…niet zuur of te oud voor mijn leeftijd te worden;

…een nieuwe matras te kopen;

…niet meer zo snel mijn haren te verliezen, ook niet mijn laatste wilde;

…mij nooit iets onverwezenlijkbaars voor te nemen;

…Sammy nog vaak te verslaan in het schaken en met het oog daarop mij verdiepen in de openingentheorie;

…meer Frans te lezen;

…mij te blijven verzetten tegen elke vorm van niet-emancipatoir ‘identitair’ nationalisme, regionalisme en particularisme;

…bij het opmaken van een volgende lijstje met voornemens er opnieuw een paar te vergeten;

…niet te vallen (ne pas tomber);

…in oktober mijn zestigste verjaardag te vieren en het jaar opnieuw in goede gezondheid af te sluiten.