zondag 29 oktober 2017

de herfst van 2017 – 32



39 – Op een van de laatste beelden van Loveless van Andrey Zvyagintsev zien we hoe de mooie, materialistische en behoorlijk assertieve, om niet te zeggen meedogenloze en bikkelharde Zhenya, moeder van de vermiste Alyosha, op het balkon van het strak gedesignde appartement van haar nieuwe rijke Rus fictieve meters aflegt op een loopband. Ze heeft een mooi, nauw aansluitend trainingspak aan. ‘RUSSIA’ staat er, in westerse letters, op haar boezem te lezen. Zelden een zo efficiënte metafoor gezien. Rusland trappelt ter plaatse. En deze mensen, die er alles voor over hadden om gelukkig te zijn, zijn het overduidelijk niet. De televisie waar Zhenya’s nieuwe rijke Rus lethargisch naar ligt te staren, braakt berichten uit Oekraïne, waar de Russen een vuile oorlog aan het uitvechten zijn.


‘Bij elkaar blijven!’, roepen de speurders elkaar toe wanneer ze in falanx naar de vermiste Alyosha zoeken in het morsige braakland achter de sombere flatgebouwen waarin al die solitaire gezinnen hun uitzichtloze levens-met-panorama doorbrengen. En offscreen orakelt een stem op een gegeven ogenblik ‘Zonder liefde kun je niet leven’. Een dijk van een cliché, maar in combinatie met het beeld – een reuzegrote telescoop die naar buitenaardse signalen speurt en op die manier een opzichtig symbool van eenzaamheid vormt – komt het toch wel binnen.

Loveless is een onprettige film. Zvyagintsev toont twee faillieten. Met ongemeen harde dialogen toont hij hoezeer onze omgangsvormen onder druk staan in een tijd waarin de technologie het in de communicatie van ons overneemt. De mensen, zo lijkt Zvyagintsev te willen zeggen, zijn er met hun gedachten niet bij als ze voortdurend naar die schermen zitten te turen. Huwelijken zijn niet bestand tegen de druk van de voortdurend aanwezige buitenwereld. En met een zo versnipperde aandacht kun je een kind niet fatsoenlijk opvoeden. Hoe hol klinkt het niet wanneer de vader verklaart dat hij het internetgebruik van zijn twaalfjarige zoon probeert in te dijken? De manier waarop Zvyagintsev dit failliet in beeld brengt is zonder meer grandioos. Zijn acteurs helpen hem. Hun acteerspel is meer dan overtuigend. De observaties zijn pijnlijk raak. Iedereen wordt tot zelfonderzoek uitgenodigd wanneer hij/zij hier ziet welke impact onze ‘devices’ hebben. Communicatie alom? Ja hoor! Maar echt contact?

Het tweede failliet is dat van het Rusland-van-na-het-in-elkaar-geklapte-communisme. Zvyagintsev schetst een ronduit somber beeld van zijn verwesterde land. In no time zijn de zeden van het westerse kapitalisme geïntroduceerd. Consumentisme, atomisering van de samenleving, werkdruk, verknipte samenlevingsvormen. Neen, dit is voor kinderen geen goed land om in op te groeien.

Ga deze film zien, als het nog kan: het is een meesterwerk. De zoektocht naar het vermiste kind duurt ellendig lang. Maar je hebt er alle vertrouwen in dat deze regisseur zich niet zomaar zo’n aanloop permitteert: hij spant zijn verhaalboog heel erg lang aan, om des te doeltreffender te schieten. De ontknoping van de film blijft dan ook aan de ribben hangen.