donderdag 11 juli 2013

facebookbericht 394

11 juli

Nationalisme vind ik enkel aanvaardbaar als het er om gaat een sociale onderdrukking ongedaan te maken, niet om de economische voorsprong op anderen te consolideren en zeker niet als het gepaard gaat met een oproep om te desolidariseren. Ik zal nooit toestaan dat mijn cultuur en mijn 'identiteit' met dat doel worden misbruikt door lieden die niet om cultuur malen en die een schabouwelijk Nederlands 'blaffen' - om nu even met Brel te spreken. Ik schaam mij dezer dagen diep om - onvermijdelijk vanwege mijn afkomst en woonplaats en zelfs werk - iets met dat Vlaanderen te maken te hebben. Ik kan, eerlijk gezegd, het woord 'Vlaanderen' niet meer horen - en geloof me, ik zou het anders willen. Laat ons eens beginnen met de werkelijke problemen onder ogen te zien. Bespaar ons dat enge vlaggengezwaai.  'Vlaanderen vlagt', 'Kortrijk vlaandert' - bah, wat een betutteling, wat een eigenwijs geneuzel.